Ny rapport: 'Håndværk og design' kræver stor støtte til lærere og ledere

En endnu ikke offentliggjort evaluering af forsøgene med faget håndværk og design viser, at der er mange udfordringer med det nye fag. Lokaler, der ligger langt fra hinanden, manglende tværfaglige kompetencer hos lærerne og uklarhed om målene. Men der er også konkrete bud på løsninger. Evalueringen peger på, at der er stort behov for støtte og inspiration til lærere og ledere.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

I disse dage skal politikerne som en del af folkeskolereformen tage stilling til, om sløjd og håndarbejde fremover skal erstattes af faget håndværk og design i folkeskolen og dermed også i læreruddannelsen.

Det gør de blandt andet på baggrund af den evaluering af forsøg på 11 skoler med det nye fag. Folkeskolen.dk kommer i besiddelse af den, som  sløjd- og håndarbejdslærerforeningerne flere gange har efterlyst. Ifølge rapporten er der en række udfordringer med det nye fag. Håndarbejds- og sløjdlokaler ligger ofte langt fra hinanden, lærerne mangler kompetencer, fordi de meget sjældent er linjefagsuddannede i både sløjd og håndarbejde, og der er uklarhed i forhold til fortolkningen og vægtning af fagets tre centrale kundskabs- og færdighedsområder. Rapporten videregiver dog også en række bud på løsning af disse udfordringer fra forskellige skoler, og mange lærere og elever er glade for det nye fag, som de ser gode muligheder i. Men rapporten understreger, at faget ikke uden videre kan indføres:

"Der er fortsat tale om et nyt fag med en række potentialer, men samtidig står det klart, at lærere og skoleledere vil have et stort behov for støtte og inspiration samt endnu tydeligere rammesætning, end tilfældet har været i dette udviklingsforløb, hvis det besluttes at indføre faget i den danske folkeskole", lyder det.

Lederne skal være tydelige i udvikling af nyt håndværksfag

Stadig ingen klar besked om fagenes fremtid Forsøgene blev sat i gang af børne- og undervisningsminister Christine Antorini i dette skoleår, fordi forsøg fra to tidligere skoleår ikke var gode nok. En Rambøll-rapport konkluderede efter forrige forsøg på 19 skoler:

"Forsøgene er for få, for begrænsede i omfang og for forskellige". Det fik den dengang nye undervisningsminister til at sige: "Fremover skal vi gennemføre forsøg af en langt højere kvalitet end tidligere, så vi er sikre på, at vi får viden, som andre skoler også kan lære af".

Sløjd og håndarbejde bliver ikke slået sammen efter evaluering

Den nye rapport giver dog heller ikke et entydigt svar på, om det er en god ide erstatte sløjd og håndarbejde med faget håndværk og design. Konsulentfirmaet Rambøll har denne gang besøgt de 11 skoler, der har kørt forsøg med håndværk og design løbende og indsamlet erfaringer, der kan bruges, hvis faget skal indføres. Men en egentlig konklusion er der ikke tale om.

 

 

Læs mere

Rapporten: Erfaringsopsamling Håndværk ogdesign