Enhedslistens folkeskoleordfører Lars Dohn forsøger i en række spørgsmål at komme tættere på sammenhængen mellem skolereformen og lærernes arbejdstid.

Enhedslisten kræver svar på indblanding i overenskomst

I en række spørgsmål til Christine Antorini, forsøger Enhedslisten at få endnu mere offentlighed om skolereformprocessen og sammenhængen mellem reformen og lærernes overenskomstforhandlinger.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Enhedslisten arbejder via en række såkaldte paragraf 20-spørgsmål at få klarhed over en række aspekter af folkeskolereformen. Især sammenhængen mellem reformen og overenskomstforhandlingerne er på spil i spørgsmålene. Partiet er sammen med Liberal Alliance udenfor forligskredsen og derfor ikke med til forhandlingerne.

"Spørgsmålet om lærernes arbejdstid og den mulige konflikt er et af de emner, der optager offentligheden allermest, og vi synes ikke, vi fik tilstrækkelige svar på samrådet", fortæller Lars Dohn, der er folkeskoleordfører for Enhedslisten.

Christine Antorinis svar til Enhedslisten har tidligere givet klarhed over, hvordan skolereformen skal finansieres:

Antorini slår fast: Lærerarbejdstid skal finansiere reform

For lidt offentlighed Lars Dohn mener, at der generelt har været et underskud af offentlighed på hele processen omkring folkeskolereformen, der ifølge Lars Dohn har været koordineret via lukkede møder.

"KL, Finansministeriet og Ministeriet for Børn og Undervisning har siddet i et lukket rum og lavet en masterplan for overgrebet mod lærerstanden", siger Lars Dohn.

DLF klager til ombudsmanden over hemmelig arbejdsgruppe

Enhedslisten vedtog i øvrigt på et Hovedbestyrelsesmøde i weekenden at tage principiel afstand fra Heldagsskolen.

Se links til Enhedslistens spørgsmål til højre for artiklen.

Læs mere

"Hvilkeaf lærernes nuværende arbejdsopgaver skalfraprioriteres/nedpriorietes?"

"Påhvilke helt konkrete områder lærernes arbejdstidsaftale skal væreanderledes for at kunne være forudsættende for den sammenhængendeskoledag?"

"Hvorforer det ikke muligt at lave »den sammenhængende skoledag«, somregeringen ønsker, med den nuværende arbejdstidsaftale?"

"ErKL's rolle i de nuværende overenskomstforhandlinger er afstemt medregeringen?"

"Hvordanregeringen vil gennemføre sin reform af folkeskolen med »densammenhængende skoledag«, i fald overenskomstaftalen mellem KL ogDLF ikke ender med disse ændringer?"

"Hvadkommer det til at koste at øge timetallet?"