Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Lærere, ledere og børnehaveklasseledere er parate til at gøre deres for at en ny folkeskolereform bliver til virkelighed, skriver formand for DLF Anders Bondo Christensen i forordet til DLF-udspillet "Sammen gør vi en god skole bedre" (Se link til højre for artiklen).
"Vi kommer ikke med færdige løsninger, men vi håber, at oplægget kan bidrage til en konstruktiv debat om reformen på såvel Christiansborg som på landets skoler og i den brede offentlighed", lyder det fra lærernes formand.
DLF's reaktion på regeringens skolereform
DLF adopterer de tre hovedmålsætninger fra regeringens reformudspil.
1. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan.
2. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater.
3. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes, blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.
I oplægget understreger DLF, at en reform skal bygge på den viden, som findes i forskning og praksis.
"I modsat fald skyder vi i blinde og risikerer at bruge mange menneskelige og økonomiske resurser forgæves", står der i oplægget.
DLF foreslår, at de tre mål skal være styrende på alle niveauer af skolen. Og at alle forslag der bliver drøftet skal udsættes for lakmusprøven: "Hvad er det forskningsmæssige belæg for, at forslaget vil fremme de tre mål?"
Kongres: Lærerne ønsker ikke en konflikt
Konkrete forslag
DLF-udspillet byder på en række konkrete forslag blandt andet om skoledagens organisering:
- Gennem sammenhængende undervisning øges elevernes undervisningstid markant.
- Lærerne underviser fem sammenhængende klokketimer pr. dag.(25/uge)
- Kommuner, stat og lærerne bidrager alle til massiv styrkelse af lærernes efteruddannelse.
- Ministerens manifest om Ny Nordisk Skole gøres til ramme for lokal frihed.
- At der etableres et forpligtende samarbejde mellem forskere, politikere og lærere, som kan etablere en målrettet indsats på områder, der bliver prioriteret som afgørende for folkeskolens udvikling.
LO: Respekter aftalesystemet
Angående inklusion foreslår DLF:
- Sikring af, at resurserne fra specialundervisningen følger med over i den almindelige undervisning.
- Alle skoler har fagligt kvalificerede resursepersoner, der kan rådgive og vejlede lærerne og indgå i undervisningsforløb, når det er nødvendigt.
- Generel kompetenceudvikling af lærerne.
- To-lærer-ordninger, fagligt kvalificeret støtte til klasser med inkluderede elever.
Angående social baggrund foreslår DLF:
- At der til alle skoler knyttes skole-socialrådgivere, for at styrke kontakten mellem familie, skole og kommune.
- At de resurser, der i forvejen er i skole- og øvrige forvaltninger koordineres med større udbytte for eleverne.
Angående elever med anden etnisk baggrund end dansk foreslår DLF:
- At skolen skal stå til rådighed for eleverne hele dagen og være åben for at trække det omgivende samfund ind. Både i undervisningen og i bredere sammenhæng skal skolen samarbejde med lokalsamfundet, fritids- og idrætsorganisationer, musikskolen, erhvervslivet, frivillige interesseorganisationer m.fl.
Angående efteruddannelse foreslår DLF:
- En styrkelse af lærernes efteruddannelse til gavn for eleverne sikres gennem iværksættelse af et trepartsprojekt, der ved jobrotation og bidrag fra alle tre parter sikrer et kompetenceløft af alle lærere.
Vodskov-lærere hyldet på kongressen
Reformudspillet drøftes i dag på kongressen.
Læs mere
DLF's skoleudspil: "Sammen gør vi en god skole bedre"