Kongres: Lærerne ønsker ikke en konflikt

”Politiske kommentatorer står i kø for at fortælle, at vi uundgåeligt ender i en konflikt, hvor vi bliver kørt over. Men en konflikt er ikke til gavn for folkeskolen, eleverne eller samfundet. Vi har i stedet brug for et ordentligt og seriøst arbejde”, sagde Anders Bondo Christensen på DLF's ekstraordinære kongres i dag.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Her er DLF's udspil

Han brugte det meste af sin indledning til at give de første bud på et oplæg til den folkeskolereform, som Danmarks Lærerforening vil tale om på kongressen. Men han kritiserede også regeringen og KL:

"Det er helt uden fortilfælde, at en regering fremlægger en ambitiøs politisk reform og så viser det sig, at den vigtigste finansieringskilde skal findes i de ansattes overenskomst".

Han sammenlignede finansieringen af regeringens udspil til folkeskolereform med, hvis regeringen lancerede forbedringer i sundhedsvæsenet, som skulle betales via sosu-assistenters og lægers overenskomster:

"Det er i modstrid med det, vi kalder den danske eller nordiske model. Regeringen leger med ilden, hvis de vælger at tilsidesætte den nordiske model for at opnå en gevinst på et enkelt område", sagde han.

Nordiske lærerforeninger støtter DLF

På den måde lægger regeringen et uhørt pres på arbejdstagersiden i overenskomstforhandlingerne, sagde Anders Bondo og kritiserede også KL for mange gange at gentage, at eleverne bliver dygtigere, jo mere de er sammen med lærerne, selv om undersøgelser viser, at det vigtigste er at møde engagerede og velforberedte lærere, ikke antallet af timer.

Enige i regeringens mål

"Vi har brug for det, som på nydansk hedder en gamechanger. Vi er langt henad vejen helt enige i regeringens udspil til folkeskolereformen. Vi vil gerne udfordre alle elever, så de bliver så dygtige som muligt. Vi ønsker også at bryde den negative sociale arv. Det tror jeg, at alle vi der er lærere, føler stærkt for. Og vi vil gerne sikre alle elevers trivsel", sagde Anders Bondo.

Forsker: Regeringen smadrer lærernes kreativitet

"Vi drøfter gerne, om vi kan udvikle vores arbejdstidsaftale, så den yderligere styrker en udvikling af folkeskolen", sagde han.

Han understregede, at DLF's bud på punkter til reformen ikke bygger på hvad DLF synes eller mener. Det tager udgangspunkt i forskning og i den praksis, lærerne står i hver dag.

"Vi står med det daglige ansvar for elevernes uddannelse og dannelse. Hvis vi ikke lykkes med vores arbejde, er det en alvorlig sag for folkeskolen. Det tager vi alvorligt", sagde han..

"Vi tilbyder, at lærerne i en sammenhængende skoledag kan stå til rådighed for eleverne i 25 timer om ugen og komme væk fra, at det er klokken, som afgør, hvordan timerne fordeles. På den måde kan vi indfri ønsket om at give eleverne mere undervisning uden at gå på kompromis med kvaliteten. På den måde kan vi støtte regeringens udsagn om, at lærerne ikke skal arbejde mere, men anderledes", sagde Anders Bondo.   

DLF: Lærerne vil undervise 25 timer om ugen