Læringsspil som ABCity kan give børn lyst til at lære, vurderer Klara Korsgaard, leder af Nationalt Videncenter for Læsning. Hun giver dog didaktikforskerne ret i kritikken af træningsprogrammerne og understreger, at lærerne ikke må tro, at for eksempel ABCity kan lære børnene at læse.

Eksperter: Populære læringsspil er ’tæt på ubrugelige’

Læringsspil gør færdighedstræningen sjovere for eleverne, men mange af de populære digitale træningsprogrammer er tæt på ubrugelige i undervisningssammenhæng, mener didaktikforskere. Lærerne skal kende læringsspillenes rolle, understreger ekspert i læsning.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Listen over tilskudsberettigede digitale læremidler bliver længere og længere. Men en stor del af produkterne, som skolerne kan købe med tilskud fra staten, er såkaldte læringsspil - en blanding af computerspil og de klassiske kopiark med grammatiske øvelser eller tabeltræning.

Det fortæller forsker i digital læring og didaktik på Institut for Uddannelse og Pædagogik (DPU) Jeppe Bundsgaard, som blandt andet bakkes op af Thomas Illum Hansen, leder af videncenteret Læremiddel.dk.

Ingen vil købe 
det digitale drømmelæremiddel

Viden fra læringsspil kan ikke bruges i praksis Forskernes modvilje mod læringsspillene skyldes ikke træningen i sig selv. For skolen er på mange måder en lang træningssession, understreger Jeppe Bundsgaard.

"Problemet med mange af de træningsprogrammer, vi ser, er den faglige forståelse bag. Man opdeler et fag i små, fragmenterede elementer, så eleverne ikke kommer længere ind i et fagområde. De kommer til at træne nogle meget banale ting, der er svære at omsætte til praksis. De lærer ikke at forstå sammenhænge, betydninger eller at bruge deres tillærte viden i virkelige situationer", siger han og påpeger, at den type viden, der gives gennem læringsspil, ikke skaber aktive elever, som kan udnytte deres kompetencer til at løse komplekse problemer.

It gør elever selvhjulpne og producerende

Der er i øjeblikket ikke specifikke tal for, hvor stor en del af salget af digitale læremidler, der består af læringsspil og træningsprogrammer. Men ifølge Jeppe Bundsgaard viser erfaringer fra praksis, at de bruges på en lang række skoler, og det får ifølge forskeren indflydelse på lærerens rolle i undervisningen.

"Man bliver fastholdt i en traditionel lærer-elev-rolle, hvor læreren fremlægger og eleven løser opgaver", siger Jeppe Bundsgaard.

Lærerne anbefaler: Her er programmerne, som løfter vores undervisning

Producent: Spil giver børn lyst til læring Et af de træningsprogrammer Jeppe Bundsgaard kritiserer, er læsningsspillene fra ABCity, som laver produkter til både skole- og fritidsbrug.

Direktør for ABCity Stefan Krogh-Hansen mener dog, at ABCitys spil motiverer eleverne til at blive ved med at lave øvelser i modsætning til terpeopgaverne  i den traditionelle færdighedstræning.

"Derudover ser vi også - især i de mindre klasser - at de børn, som normalt er meget urolige, kan koncentrere sig om de her spil. Det giver læreren mere tid til både de urolige og rolige elever", siger Stefan Krogh-Hansen.

Dansklæreren er stadig den faglige autoritet

Jeppe Bundsgaard understeger imidlertid, at undersøgelser viser, at de svage elever ofte går hurtigt igennem læringsspillenes opgaver uden at reflektere over, om de lærer det, de skal. Det kan spolere den differentiering, som de digitale læremidler ellers giver mulighed for.

Erfaringer viser dog også, at mange lærere ser det som en fordel, at træningsprogrammerne har uendelig tålmodighed og tid i modsætning til læreren selv, der skal tage hånd om samtlige elever i en klasse i løbet af undervisningen.

»Lærerne skal kunne se en mening med læremidlet«

"Lærere må ikke tro, at ABCity lærer børnene at læse" Holdet bag ABCity kontaktede for nogle år siden Nationalt Videncenter for Læsning for at søge rådgivning til, hvordan de kunne lave læringsspil med progression og læsefaglige elementer. Videncenteret sagde ja til samarbejdet.

"De havde en ambition om, at de gerne ville lære børn at læse med de her spil. Der sagde jeg det samme, at det ikke ville kunne lade sig gøre, og det mener jeg stadig. Men spillet kan give børnene lyst til at lære, og motivationen til at lære at læse og skrive er noget af det allervigtigste for børn i de tidlige skoleår", fortæller centerleder Klara Korsgaard.

iPad'en skaber koncentration blandt specialelever

Hun giver Jeppe Bundsgaard ret i en del af kritikken af ABCity og lignende læringsspil. Og hun understreger, at lærerne ikke må tro, at brug af ABCity i undervisningen lærer børnene at læse.

"Lærerne skal bruge det som et supplement til undervisningen. Børnene i indskolingen kan få lov til at lege lidt med spillet en gang imellem. Man kan også opfordre eleverne til at lege med spillet derhjemme", siger centerlederen.

"Sagt direkte kan træningsøvelser jo være dødsyge. Men nogle børn synes jo, at øvelserne er sjove at lave i spillet, og det er fint, for det kan motivere dem til at lære at læse.  Men det er ikke sådan, de lærer at læse og skrive af at spille spillene fra ABCity".