"Vi er nogle af dem, der er hårdest ramt. Om det er det, der holder os ude, ved jeg ikke", siger Niels-Anton Svendsen, formand for Hjerneskadeforeningen.

Kritik: Strukturreformen evalueres i en lukket kreds

Det møder hård kritik fra både organisationer og eksperter, at de handicappede ikke sidder med ved bordet, når konsekvenserne af strukturreformen evalueres, for netop de handicappede er blandt dem, der er allermest berørt af ændringerne.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Siden januar har en lille gruppe embedsmænd fra ministerier, KL og Danske Regioner været i gang med at evaluere konsekvenserne af strukturreformen. Et af de fire særlige fokusområder er de specialiserede social og undervisningstilbud, men der mangler både specialister og brugere i udvalget, mener Erik Bonnerup. Han var medlem af Strukturkommissionen, der blev nedsat i 2002 med den opgave at strikke et oplæg til en reform sammen til politikerne.

"Det naturlige ville være at spørge de specialister, der har siddet med området, og de mennesker, der er blevet ramt af reformen.  I stedet har man lavet rene embedsmandsudvalg, der skal evaluere deres eget arbejde, og så indkaldt til nogle korte høringer. Det er meget, meget forkert", siger Erik Bonnerup til Berlingske.

Specialundervsiningen får et eftersyn

Hjerneskadede er ikke blevet indkaldt

Også landsformand i Hjerneskadeforeningen Niels-Anton Svendsen har svært ved at forstå, at man kan lave en evaluering uden at høre de berørte.

"Vi er nogle af dem, der er hårdest ramt. Om det er det, der holder os ude, ved jeg ikke. Men at vi hverken er blevet indkaldt til en drøftelse eller høring, synes jeg ikke er tilfredsstillende", siger han.

Svært at komme til orde med konkrete forslag

Paraplyorganisationen Danske Handicaporganisationer er ganske vist blevet indkaldt til en høring. Men også her er oplevelsen, at evalueringsprocessen foregår i en lukket kreds, hvor det er svært at få information og komme til orde med konkrete forslag.

"Det er meget svært at komme med i de væsentlige diskussioner om, hvad der fungerer, og hvad der ikke gør. En høring på få minutter giver ikke mulighed for konstruktiv dialog om løsninger", siger formand Stig Langvad, der derfor ikke har stor tiltro til det omfattende evalueringsarbejde.

Handicappede oplever et fald i brugen af specialundervisning for voksne

Økonomi- og indenrigsminister Margrethe Vestager (R), der har iværksat evalueringen, afviser over for avisen, at arbejdet skulle være lukket eller usædvanligt i forhold til andre tilsvarende processer.

Sådan oplever lærerne udviklingen

Det officielle evalueringsarbejde forventes at være færdigt i begyndelsen af næste år, men i den kommende tid kan du læse en række artikler på folkeskolen.dk om, hvordan lærere ser på udviklingen inden for de specialiserede undervisningstilbud. Artiklerne bygger på en rundspørge til en række tillidsrepræsentanter.