Statsministeren: Lærerne skal tilbringe mere tid med børnene

"Vi kan være stolte af vores folkeskole. Den er god. Men den skal være endnu bedre", har statsministeren netop sagt ved åbningen af Folketinget. Og det gør man ved at få lærere og børn til at bruge mere tid sammen på skolen.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Statsminister Helle Thorning-Schmidt vil have, at hendes børns generation skal være den dygtigste i danmarkshistorien. Det skal ske med mere kvalitetstid, der gør skolen mere levende og en mere sammenhængende skoledag.

"Hjertet i vores folkeskole er lærerne. Det er lærerne, der får skolen til at leve og børnene til at lære. De fortjener respekt for deres arbejde. For fagligt stærke og motiverende lærere er afgørende for, at vores børn bliver dygtige og bliver rustet til livet efter skolen. Derfor er mit svar også, at børn og lærere skal tilbringe mere tid sammen på skolen", siger hun.

Bondo og Balle glæder sig over Thornings ros til skolen

Sådan skal en skoledag være Helle Thorning-Schmidt beskriver en dag for 13-årige Emil, der går i 7. klasse: "Skoledagen kan for eksempel starte med matematik. Klassen lærer om vinkler, grader og procenter. Matematikken er flyttet fra klasselokalet til skolens værksted. Her er Emil i gang med at bygge et fuglehus sammen med tre andre fra klassen. Lugten af træ, lyden af saven, den rette vinkel på fuglehusets tag - det får Pythagoras' sætning til at hænge bedre fast. Og så er det tid til sport for flere af de store klasser. Her er lærere og pædagoger sammen om aktiviteterne." "De næste timer har Emil dansk. Der er ro i klassen, for alle har været ude og i gang i løbet af dagen. Nu fordyber de sig i grammatik og tekstanalyse. De arbejder i grupper, hvor de laver boganmeldelser som podcast.  Emil glæder sig til næste time, hvor han har medier som valgfag. Her skal han i gang med at lave en hjemmeside sammen med venskabsklassen i Manchester". "Sidst på dagen er der sat tid af til at lave de sværeste af lektierne. Og de voksne har tid til at hjælpe. Når Emil går hjem om eftermiddagen, har han haft en sjov og udfordrende skoledag. Han har haft spændende undervisning, der giver ham lyst til at lære. Han har været ude. Han har rørt sig. Og han har lavet mange af sine lektier.  Alt sammen i løbet af én sammenhængende skoledag. Nu har han resten af dagen til at gå til guitar og til at hygge med sine venner og sin familie - og få klaret de sidste lektier".

Statsministeren løfter også sløret for, at den kommende folkeskolereform vil indeholde mere undervisning - især i dansk og matematik. Og endelig opfordrer hun elever, forældre, lærere, skoleledere, kommunalbestyrelser og politikere til at være med til at løfte skolen. "Jeg er sikker på, det er, hvad danskerne forventer af os. Vi skal ikke kæmpe om skolen. Vi skal kæmpe for skolen. Sammen".