Et forskerhold er i gang med at udvikle en skrivedidaktik til mellemtrinnet.
Forskere tager ud på skoler for at se på skriveundervisning
Videncenter for Læsning har søsat et projekt om skriveundervisning på fem skoler i Ishøj ved København.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Gennem de næste to år får fem skoler i Ishøj Kommune besøg af skriveforskere fra Nationalt Videncenter for Læsning. De skal se på, hvordan lærere underviser i skrivning, og sammen med lærerne udvikle bedre måder at undervise i skrivning og faglig læsning på.
"Et vigtigt omdrejningspunkt for projektet er empirisk viden, så vi kan få indsigt i aktuelle skrivepraksisser og udvikle et interventionsforløb med lærerne", siger Lene Storgaard Brok, der er leder af projektet.
Skriv, skriv, skriv
Projektgruppen - der foruden Lene Storgaard Brok består af Klara Korsgaard og Mette Bak Bjerregaard - har planlagt en række feltobservationer, og de vil også indsamle skriftlige elevmaterialer, som skal analysere.
To hold studerende fra to læreruddannelser er tilknyttet projektet. Også de skal ud på skolerne og hente empiri ind.
Forskere og lærere arbejder sammen
Men det handler ikke kun om at samle materiale ind til videre analyse. Forskerholdet vil også her og nu sammen med lærerne ude på skolerne prøve at arbejde med skriftlighed på nye måder og undersøge, hvordan skrivning kan understøtte elevernes faglige læring.
Formålet med projektet er at udvikle en skrivedidaktik på mellemtrinnet.
"I projektgruppen er vi i fuld gang med at definere, hvad vi forstår ved skriveundervisning, og vi er kommet frem til, at det er en kombination af mange ting. Børn lærer at skrive for at kunne kommunikere, for at kunne skrive og læse, for at dokumentere og forstå, for at erkende og støtte selvrefleksion, og endelig lærer de at skrive, fordi vores samfund har brug for borgere, der har skrive- og literacy kompetencer", siger Lene Storgaard Brok.
Ekspert: Dansklæreren bør koncentrere sig om danskfaglige tekster
Denne forståelse tager projektgruppen afsæt i, i deres samarbejde med de fem skoler i Ishøj.
Projektet er støttet af Egmont Fonden og løber fra august 2012 til december 2014.
Læs mere
Læs mere om skriveprojektet her