"Kunsten for dansklæreren består i at finde danskfagets egne tekster, når han skal undervise i faglig skrivning og læsning, siger leder af Nationalt Videncenter for Læsning, Professionshøjskolerne, Klara Korsgaard

Ekspert: Dansklæreren bør koncentrere sig om danskfaglige tekster

Dansklæreren skal ikke bruge krudt på at lære eleverne at læse faglige tekster om regnorme og solsystemet, siger læseekspert. Nej, dansklæreren skal lære eleverne at læse grammatikbøger og romaner.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange dansklærere underviser eleverne i at læse andre fags faglige tekster, for eksempel tekster om solsystemet og regnorme. Det skal de imidlertid lade være med, mener Klara Korsgaard, der er leder af Nationalt Videncenter for Læsning.

"Jeg er imod, at det er dansklærerne, der skal hjælpe de andre fags lærere med faglig læsning og skrivning", siger Klara Korsgaard.

De andre faglærere skal selv lære eleverne at læse og skrive faglige tekster i deres respektive fag, selv om mange vil stejle over det, og mener at det må være dansklærerens område, tilføjer Klara Korsgaard.

Ny viden om faglig læsning og skrivning

Den nyeste viden om faglig læsning og skrivning viser nemlig, at det er bedst, at der er matematiklæreren, der lærer eleverne at læse og skrive matematiktekster, og at det er bedst, at det er geografilæreren, der lærer eleverne i at læse geografitekster, fortæller Klara Korsgaard.

Tilsvarende er det også mest hensigtsmæssigt, at dansklæreren holder sig til at lære eleverne at læse og skrive danskfaglige tekster, tilføjer hun.

"Udfordringen for mange dansklærerere bliver at finde faglige tekster i faget dansk, når de skal introducere faglig læsning for eleverne", siger Klara Korsgaard.

"Nogle dansklærere kan nemlig have en tilbøjelighed til at sige: Faglige tekster, det er noget med de andre fag, det skal vi hive ind i danskfaget og gøre til et tema. Nej, de skal finde de faglige tekster i deres eget fag, danskfaget. Hvad er forskellen på et digt og en artikel? Hvad er det, der kendetegner en artikel i forhold til et læserbrev".

DLF udgiver ny håndbog i faglig læsning og skrivning

Kunsten er at finde danskfagets egne tekster

Det er noget af det, dansklærere kan forvejen, påpeger Klara Korsgaard. Men dansklærerne skal også få øje på andre danskfaglige tekster som leksikonartikler, tekster om grammatik, tekster på internettet…

Den kan være svært at komme med en hel masse konkrete eksempler på danskfaglige tekster sådan lige fra morgenstunden, indrømmer Klara Korsgaard, "netop fordi vi er vant til at tænke i, at dansklæreren hiver nogle andre fags tekster ind og ser på dem, når han skal undervise i faglig læsning og skrivning".

"Dansklærerne må øve sig i at finde danskfaglige tekster. De ved jo ikke noget om solsystemet. Kunsten er at finde fagets egne tekster og se på dem. Hvor er det, at de er svære at læse? Hvor skal man bruge nogle andre læsemetoder end bare den, hvor man læser fra øverste venstre hjørne ned til det nederste højre", siger Klara Korsgaard.

Hun er forfatter til den indledende artikel i en ny bog, som Danmarks Lærerforening i disse dage sender ud på lærerværelserne, "Læsning og skrivning i alle fag".

Det sker som led kampagnen 'Vi læser for livet", som skal styrke elevernes evner til at læse og skrive faglige tekster.

Anmeldelse: Læsning og skrivning i alle fag