Vi kan løfte fagligheden meget mere, end vi tror, ved at genskabe den begejstring og tro på os selv, på praktikerne og på de nordiske styrker, som vi tidligere har haft, siger børne- og undervisningsminister Christine Antorini

Sorø-mødet skal vedtage et manifest for Ny Nordisk Skole

I løbet af de næste to dage skal deltagerne i det såkaldte Sorø-møde vedtage et manifest for det, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini kalder Ny Nordisk Skole.

Publiceret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Den ene kloge mand eller kvinde plejer at afløse hinanden på talerstolen fra morgen til aften på det traditionsrige Sorø-møde, som daværende undervisningsminister Bertel Haarder startede op i 1983. Men sådan er det ikke i år.

I år bliver de 100 politikere, praktikere og eksperter, der deltager i mødet, som finder sted i morgen og på onsdag, sat i grupper. De skal nemlig diskutere sig frem til et manifest for det, børne- og undervisningsminister Christine Antorini kalder Ny Nordisk Skole og som i ministerens vision er en videreudvikling af det bedste i den nordiske skoletradition a la det succesrige nye nordiske køkken.

Fra manifest 0,9 til 1,0 Mødedeltagerne skal diskutere på grundlag af et udkast til manifest, kaldet 0,9, som er udarbejdet af en såkaldt dialoggruppe på en snes folk med næstformand for Danmarks Lærerforening Dorte Lange og direktør i Dansk Industri Lars Goldschmidt i spidsen. Det endelige manifest, der skal ligge klar onsdag aften, kaldes 1,0.

Ministeren på roadshow Til efteråret vil ministeren og medlemmer fra dialoggruppen så rejse rundt på landets skoler, hvor de vil drøfte manifestet med lærere og skoleledere med henblik på at sætte forandringsprocesser i gang. Antorini kalder det et roadshow.

På skulderen af traditionen Målet er forbedring. Ikke gennem en total forandring, men ved at stå på skulderen af det, der allerede er, understreger ministeren.

"I Norden er vi blandt verdens bedste til at skabe selvstændigt tænkende, deltagende, engagerede og kritisk reflekterende børn og unge. Vi skal bruge og være stolte af det, vi er gode til", siger Christine Antorini.

"Samtidig er der behov for at tænke i nye baner. Vi skal se på dagtilbud, grundskoler og ungdomsuddannelser med friske - og kritiske - øjne for, at vi kan tilbyde vores børn og unge endnu bedre børne- og uddannelsestilbud. Det glæder jeg mig til at diskutere med en bred vifte af praktikere og eksperter på Sorø-mødet i år", tilføjer hun.

Udkast til manifest med nordiske værdier 0,9-udkastet fra dialoggruppen, som mødedeltagerne altså skal arbejde videre med, lægger vægt på, at skolen skal være for alle, uanset herkomst. Læringsmiljøet skal være levende. Fagligheden skal være bred, så eleverne ikke kun udvikle sig fag-fagligt, men også socialt og personligt. Og skolen skal være åben over for omverdenen.

Dialoggruppen har også udarbejdet udkast til mål og dogmer for Ny Nordisk Skole, som mødedeltagerne ligeledes skal diskutere. Værdierne fra manifestet går igen: Alle uanset social baggrund skal blive dygtige, lærerne skal være engagerede, og skolen skal være åben.

Christine Antorini lancerede idéen om en Ny Nordisk Skole - der bygger på det bedste fra Den Blå Betænkning fra 1960 og nordisk skoletradition - under valgkampen.

"Vi kan løfte fagligheden meget mere, end vi tror, ved at genskabe den begejstring og tro på os selv, på praktikerne og på de nordiske styrker, som vi tidligere har haft", siger Christine Antorini, der også har oprettet en hjemmeside for Ny Nordisk Skole: www.nynordiskskole.dk.