Anmeldelse
Læsetips
Læsetips
Klik for at skrive manchettekst.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
På YouTube ligger ti små læsetips-film. Nogle af filmene handler om læsning fra den første læseindlæring med helt små børn til læseindlæring i gymnasiet. På folkeskoleniveau følger vi forskellige klassetrin. Vi ser, hvordan klasserne arbejder med læsning og faglig læsning. Lærerne og teamene omkring klasserne arbejder med udgangspunkt i forskningsbaserede teorier og viden om læsning. Vi ser klasser arbejde med læsning i naturfag, i historie og i dansk. Fælles for alle film er, at arbejdet foregår meget struktureret og systematisk. Målet er, at eleverne skal lære fagenes fagsprog, børnesprog opkvalificeres til fagsprog, og ingen elever skal lades i stikken, alle skal forstå, hvad de læser.
Fakta:
Titel: Læsetips
Pris: Gratis
Forlag: dk4, Nationalt Videncenter for Læsning
I en 6. klasse er en af strukturerne før – under – efter. 40 procent til før – 50 procent til under – ti procent til efter. Til at støtte læseforståelsen og aktivere alle elever bruger læreren Cooperative Learning. Tokolonnenotat er en af modellerne, som eleverne bruger til at fastholde deres viden.
I en 9. klasse skal læsemusklen trænes. Årgangen har hver dag et læsebånd, hvor der læses, og der må læses på alle medier. Også her arbejdes der efter meget strukturerede metoder, for eksempel cirkellæsning.
En af filmene har fokus på, hvilken betydning højtlæsning har for børns læseudvikling, og tips til, hvordan man læser højt, og hvad man læser højt. En film handler om ordblinde og deres udfordringer og muligheder, en anden film handler om et projekt, hvor fem europæiske lande samarbejder om en fælles didaktik, der med udgangspunkt i australske teorier kan gøre børn til bedre indholdslæsere.
De ti film henvender sig til mange persongrupper. Både forældre, alle lærere, læsevejledere og skoleledelser vil kunne finde meget kvalificeret inspiration i disse film. Jeg vil straks introducere dem på min skole. De er guldkorn.