Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Det vakte opsigt, da Odder som den første kommune i landet valgte at give samtlige lærere og elever en iPad. Lærerne fik deres udleveret i oktober sidste år, mens eleverne fulgte trop lige efter nytår.
Interessen for at høre om skolernes erfaringer med at indføre iPads i undervisningen har været så stor, at kommunen umuligt kunne tage imod alle gæster i små hold. I stedet besluttede kommunen at fortælle om sine erfaringer på to konferencer med titlen "Nutidens digitale skole - 1 til 1".
Den første konference blev afholdt i april med 176 politikere, embedsmænd og skoleledere. Den anden foregår i dag og er for lærere, skolepædagoger og skoleledere.
Lærerne er nøglen til den gode historie om iPads
Kredsformand Bent Eriksen fra Skanderborg-Odder Lærerkreds er ikke blandt dagens oplægsholdere, men det er hans klare indtryk, at lærerne er glade for deres iPads.
"Entusiasmen holder ved, og det har hverken noget med fag eller alder at gøre. Det er didaktisk dygtige lærere, som høster fordelene ved iPad'en", siger Bent Eriksen.
Nøglen til den gode historie om iPads i Odder ligger netop hos lærerne, mener Torben Nielsen. Han sidder i kredsstyrelsen og er it-vejleder og matematiklærer på Vestermarkskolen i Odder.
"Nogle lærere bruger iPad'en mere end andre, men de erfaringer, den enkelte gør sig, breder sig hurtigt, for i og med at alle på skolen har en Ipad, hører vi, hvad de laver i naboklassen, og så overvejer man, om man selv kan gøre det samme", siger Torben Nielsen.
Det betyder ikke, at al undervisning foregår på iPads.
"Vi bruger dem, når det giver god mening, og det er op til den enkelte lærer at finde ud af, hvornår det er tilfældet", understreger Torben Nielsen.
Alle elever skal være producerende
Engang fremlagde eleverne på plancher og powerpoint, men nu har vi en nemmere og mere udfordrende måde at gøre det på i Odder.
"iPad'en er supergod til det visuelle, fordi den både indeholder kamera, videokamera og mikrofon. Eleverne kan for eksempel understøtte deres tolkning af et digt med billeder eller en lille film", siger Torben Nielsen.
Det kræver tid at arbejde på den måde. Men eleverne spilder ikke deres tid, vurderer Torben Nielsen.
"Det er arbejdstid, når vi lærer eleverne at lave gode videofilm. Der bliver selvfølgelig lavet mange dårlige film, inden vi når frem til den gode, men en af pointerne ved projektet er netop, at alle elever har en iPad, og at de alle skal være producerende".
Lærerne bliver sendt tilbage til skolebænken
Som it-vejleder er det naturligt, at Torben Nielsen er begejstret for et nyt redskab som iPad'en. Men han har også fået en stor arbejdsbyrde ud af den, så begejstringen står ikke alene.
"Der er helt sikkert lærere i Odder, som spørger, hvad iPad'en skal til for. Men den bruges ikke kun af unge lærere. Der er lige så mange ældre lærere, som synes, at den beriger deres fag. Der er selvfølgelig også lærere, der bruger den væsentligt mindre, for når man skal overveje, om der er noget i et emne, som man bedre kan fremlægge med iPad'en, for eksempel forlængelse eller forkortelse af brøker, så bliver man sendt tilbage til skolebænken".
iPad'en kan bruges i alle fag
Odder Kommune har afholdt kurser om, hvordan man bruger iPad'ens værktøjer, og der har været fagdidaktiske kurser i forskellige fag. Kurserne har været meget søgt af lærerne.
"Det er klart, at iPad'en bruges mere i nogle fag end i andre, men jeg vil nødigt sige, at der er fag, den slet ikke kan bruges i. I sløjd kan man for eksempel tage billeder af arbejdsprocessen, og i idræt kan man lave video af øvelserne, så eleverne kan se, om de udfører dem korrekt. Igen er tilgangen, at det skal give mening at bruge iPad'en", siger Torben Nielsen.
Der kommer flere og flere webbaserede undervisningsmaterialer, men ikke alt fungerer godt på en iPad, konstaterer han.
"Mange af de programmer, der findes, er gentagelser pakket ind i grafik. For eksempel kan man træne tabeller og se sin score bagefter. Men grundtanken i projektet er, at eleverne skal være producenter. De skal ikke læse tegneserier - de skal selv skabe dem i dansk, og i matematik konstruerer de regneopgaver".
Udtrykket "klap i" har fået en helt ny betydning
Det er nemt for eleverne at forfalde til at spille spil på deres iPads frem for at følge med i undervisningen.
"Det kan de også gøre på en bærbar computer, men det er nemmere for dem at skjule en åben app med et spil på en iPad end på en computer. Det giver os lærere to muligheder: Vi kan lege politimænd, eller vi kan tale med eleverne om, hvordan man bruger mediet. Vi bliver aldrig så teknisk dygtige som eleverne, men vi kan rejse nogle etiske diskussioner og så elles udvise tillid. Men udtrykket 'Klap i' har fået en helt ny betydning, for det handler ikke længere om, at eleverne skal tie stille. Nu betyder det, at de skal vippe en lille klap ned over skærmen", siger Torben Nielsen.
Konferencen i dag indledes med oplæg om de politiske visioner og de pædagogiske intentioner med at indføre iPad'en i undervisningen i Odder Kommune. Derefter fragtes de 225 deltagere ud på forskellige skoler, og i eftermiddag kan de lytte med på to ud af tre workshopper om henholdsvis apps, e-bøger og teknik, iPads i normalundervisningen og iPads i specialundervisningen.
Odder delte iPads ud
Udvalgsformand forsvarer millioninvestering i iPads
Elever skal lære at passe bedre på deres iPads