Dårlige psykiske arbejdsforhold er urimeligt for den enkelte lærer og dårligt for samfundsøkonomien, mener Per Sand Pedersen
Lærere bliver følelsesmæssigt udmattede af jobbet
29 procent af lærerne oplever, at deres arbejde i høj grad udmatter dem følelsesmæssigt. 11 procent svarer, at de føler sig meget stressede på grund af arbejdet. Det viser den nye FTF-undersøgelse om arbejdsmiljø, når man udelukkende ser på lærernes besvarelser.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Danmarks Lærerforening har fået et udtræk af undersøgelsen, så man kan se lærernes andel af FTF-undersøgelsen, hvor over 2000 lærere har svaret på et spørgeskema om deres arbejdsmiljø.
Tallene bekræfter en tendens, som Lærernes Pension har konstateret - nemlig at flere lærere nedslides og ender på førtidspension. Mere end halvdelen af de tilkendte førtidspensioner i 2011 havde psykiske årsager.
Unge lærere pensioneres i stort tal
I lærerdelen af FTF-undersøgelsen påpeges, at man risikerer at blive stresset, hvis der ikke er klare ansvarsområder og forventninger, og hvis der bliver stillet uforenelige krav i arbejdet. Lærerne risikerer stress, hvis de for eksempel ikke får hjælp og anerkendelse fra deres leder, og hvis de ofte oplever, at de ikke kan nå alle deres arbejdsopgaver. En årsag til stress kan også være, hvis man ofte skal gøre nogle ting i sit arbejde, som man føler, burde gøres anderledes.
Stress er her defineret som en situation, hvor man føler sig anspændt, rastløs, nervøs eller urolig. Eller hvor man ikke kan sove om natten, fordi man hele tiden tænker på problemer.
29 procent af lærerne synes, at deres arbejde i høj grad eller i meget høj grad udmatter dem følelsesmæssigt. En stor gruppe føler, at arbejdet delvist udmatter dem. Faktisk er der kun omkring 30 procent af lærerne, der kan svare, at de ikke synes, at deres arbejde udmatter dem følelsesmæssigt. De har svaret i ringe eller meget ringe grad på spørgsmålet.
Følelsesmæssige krav i jobbet belaster
Ifølge undersøgelsen føler 11 procent sig udbrændte.
Krav om handling
Formand for DLFs organisations- og arbejdsmiljøudvalg Per Sand Pedersen kræver handling.
"Vi taler reelt om at hver tiende lærer i den danske folkeskole er ramt af stress og i fare for at blive nedslidt. Det er ikke alene urimeligt i forhold til den enkelte - det er også dårligt for samfundsøkonomien", siger han.
"Hele indsatsen for at tiltrække flere til arbejdsmarkedet i de kommende år undergraves, hvis man samtidig taber en stor del af de erhvervsaktive, fordi de slides ned af et stressende arbejde. Vi ser frem til regeringens initiativer for at mindske sygefraværet i forbindelse med regeringens 2020-plan. Danmarks Lærerforening har sammen med BUPL udarbejdet et konkret projekt til forebyggelse af sygefravær og til fastholdelse af medarbejdere. Det projekt agter vi at forelægge regeringen", siger Per Sand Pedersen.
Han understreger, at en af forklaringerne på lærernes stress utvivlsomt er kravet om, at folkeskolen skal inkludere flere elever med særlige problemer i den almindelige undervisning.
Eleverne lærer mindre med inklusion
"En rummelig og inkluderende folkeskole er noget, vi alle ønsker. Men det kræver, at den enkelte lærer får bedre mulighed for at rumme disse elever i klassen. Ellers ender vi med at stille krav til lærerne, som de ikke har en chance for at leve op til", siger Per Sand Pedersen.
Når det handler om stress ligger undervisningsbranchen højst i FTF.