Rikke Johansen kæmper for at flere lærere tør ytre sig om arbejdsvilkår i skolen.Foto: Maria Becher Trier
Lærer blev bedt om at holde lav profil i pressen: ”De må ikke skræmme os fra at udtale os”
Da lærer Rikke Johansen stod frem i Berlingske og fortalte om konsekvenserne af et voldeligt overfald fra en elev, blev hun kaldt til tjenstlig samtale, selv om hun inden havde spurgt skolelederen om lov. Hun opfordrer alle lærere til at tale højt om forholdene i skolen.
Derfor udbad lærer Rikke Johansen sig betænkningstid, da hun
blev bedt om at stå frem i Berlingske og fortælle om konsekvenserne af, at hun
på sin tidligere arbejdsplads havde oplevet, at en elev havde slået hende så
hårdt, at hun fik hjernerystelse og blå mærker.
”Jeg var nervøs for, at folk ville tænke; var det din egen
skyld? Gjorde du nok for at undgå det? Derfor tøvede jeg med at stå frem”,
siger Rikke Johansen.
Men hun gjorde det alligevel. For hun håbede, at det at sige
det højt måske gjorde, at politikerne vil få øjnene op for, at for mange lærere
lider under hverdagens vold på skolerne.
Hun spurgte sin skoleleder på Blågård Skole, om det var
okay, at journalisten fra Berlingske interviewede hende på skolen om hændelsen,
der var foregået på hendes tidligere arbejdsplads. Hun fik grønt lys, og artiklen
blev bragt 5. februar i år.
Annonce:
”Da artiklen kom, blev budskabet modtaget drøngodt. Der var
mange positive tilkendegivelser. Jeg havde frygtet, at nogle ville trække
børnesyn og mine handlemåder frem, men det skete ikke. Så jeg var slet ikke
parat til den tur, som skulle komme bagefter”, siger Rikke Johansen.
I kikkerten
Rikke Johansen er tillidsrepræsentantsuppleant på Blågård
Skole i København. I en lang periode har skolen kæmpet med
arbejdsmiljøproblemer og stor personaleomsætning.
Rikke Johansen har været med til at påpege problemerne, men
hun har ikke stået forrest, når kritik blev leveret til forvaltningen i
Københavns Kommune. Undervejs har skolens tillidsrepræsentant været hjemsendt
og har siden trukket sig som tillidsvalgt for kollegerne. Også skolens ledelse
blev hjemsendt og er ikke kommet tilbage.
Annonce:
”Undervejs har jeg fået at vide, at der var lidt spot på
mig. Men det her handlede jo slet ikke om Blågård Skole”, siger Rikke Johansen.
Så det var den konstituerede leder på Blågård Skole, som
Rikke Johansen spurgte om lov til, at journalisten måtte komme på besøg og
interviewe hende på skolen om den voldelige hændelse på hendes tidligere arbejdsplads.
”Jeg har følt fuld opbakning. Han har været ordentlig og
åben overfor mig”, siger Rikke Johansen.
Derfor blev hun meget overrasket, da skolelederen lige efter
vinterferien trak hende til side på gangen.
Annonce:
"Lærere skal turde ytre sig og sige, hvis der er problemer", siger Rikke Johansen.Foto: Maria Becher Trier
”Han sagde: ’Du skal ikke blive forskrækket, men jeg skal
indkalde dig til en tjenstlig samtale’. Han lagde ikke skjul på, at han synes,
det var dumt, men at forvaltningen havde bedt ham om det”, fortæller Rikke
Johansen.
Grunden til, at hun bliver indkaldt til samtalen er, at hun
ikke direkte bad om lov til, at der blev taget fotos på skolen.
”Jeg blev forskrækket. Jeg forstod ikke, hvad jeg havde
gjort forkert. Jeg havde ikke spurgt direkte om billedet, men det var jo et
billede af mig. Man kunne ikke se, hvilken skole det var”, siger hun og
tilføjer:
”Jeg ved, at når man stikker næsen frem, så skal man kunne
tåle nogle slag. Jeg har altid været indstillet på, at det kan have
omkostninger at ytre sig, men jeg havde slet ikke set det komme i denne
forbindelse”.
Annonce:
Inden hun skulle til den tjenstlige samtale, blev den ændret til en såkaldt tilrettevisende samtale. Alligevel mærkede hun en
frygt, som hun ikke tidligere har oplevet.
”Det kom fra min øverste arbejdsgiver. Dér blev jeg bange.
Har jeg gjort noget forkert, kan de fyre mig? Jeg havde en bisidder med fra
Københavns Lærerforening”, siger Rikke Johansen.
Forvaltning: Skoleleder kom med forkert opfordring
Folkeskolen har set en redegørelse om forløbet, som forvaltningen i Københavns Kommune har skrevet.
Baggrunden for samtalen er ifølge forvaltningen, at nogle forældre i forbindelse med en indskrivningssamtale havde kommenteret på,
at de kunne genkende et lokale på Blågård Skole i artiklen i Berlingske.
Derfor blev det på et møde mellem forvaltningen
og skolelederen aftalt at indkalde Rikke Johansen til en samtale for at
gøre klart, at det skal aftales med skolelederen, hvis der skal tages billeder
på skolen.
Ifølge referatet fra samtalen står der, at Rikke Johansen
blev opfordret til ”at holde lave profil i forhold til kontakt med pressen”.
DLF har sendt sagen til ombudsmanden
Rikke Johansens forløb har fået Danmarks Lærerforening til at indbringe sagen til Folketingets Ombudsmand.
”Det er et angreb på lærernes ytringsfrihed, som vi tager meget alvorligt. Det sender et signal til både den pågældende lærer og til alle kollegaerne i kommunen om, hvad der sker, når man udtaler sig i pressen”, siger formand for DLF Gordon Ørskov Madsen og fortsætter: ”Læreren har ikke gjort noget forkert – tværtimod! Hun har meget modigt stillet sig frem og fortalt om alvorlige udfordringer i vores folkeskole, så vi kan finde gode løsninger på dem".
I forvaltningens redegørelse står der, at skolelederen ville komme
med et godt råd, og at det ikke var en opfordring, som Rikke Johansen er forpligtet til at
følge. Forvaltningen understreger desuden i redegørelsen, at en leder i
Københavns Kommune ikke må pålægge en medarbejder ikke at udtale sig som privatperson.
I redegørelsen er det ligeledes beskrevet, hvordan forvaltningen har spurgt til to bilag, hvor Rikke Johansen har haft udlæg til et
kunstprojekt på skolen. Der står også, at forvaltningens gennemgang af fakturaer sker rutinemæssigt, fordi den konstituerede leder ikke er oprettet i systemet. Men Rikke Johansen føler, at forvaltningen retter en særlig opmærksomhed mod hende.
"Det er det, der får andre til at trække sig fra at sige noget"
Efter Rikke Johansen er stået frem i Berlingske, finder hun ud af, at der er indsamlet udsagn fra elever, som havde været til stede, da hun
blev slået for halvandet år siden på sin tidligere arbejdsplads. Dengang bad hun om, at nogen talte med eleverne om episoden, men det skete ikke.
Nu viser
en mail til Berlingske, at forvaltningen efter offentliggørelsen af artiklen i Berlingske har sendt en række udsagn fra elever videre til medier, der har omtalt Rikke Johansens oplevelser for at gøre opmærksom på, at Rikke Johansens beskrivelser har ”en række udfordringer”.
Det
betød, at Rikke Johansen i denne weekend valgte at stå frem endnu engang i Berlingske.
”Jeg følte mig så uretfærdigt behandlet. Det skal man ikke
have lov til. Det er det, der får andre til at trække sig fra at sige noget. Sådan
skal det ikke være”.
Den konstituerede skoleleder har ikke fået forlænget sin
kontrakt på Blågård Skole. Københavns Kommune har valgt at indsætte en ny
konstitueret skoleleder, indtil man kan ansætte en blivende.
”Det er ærgerligt, for vi har været rigtig glade for ham”, siger
Rikke Johansen.
Plads til kritik gavner skolen
I sidste uge indrykkede fem tillidsrepræsentanter på skoler
i København et debatindlæg i Politiken om behovet for beskyttelse af
ytringsfriheden på københavnske skoler.
Rikke Johansen fortæller om indlægget med et bredt smil. Hun
er så glad for den opbakning, som hun på den måde får.
”Jeg er glad for, at sagen er blevet principiel, og det ikke
er mig, det handler om. Lærere skal turde ytre sig og sige, hvis der er
problemer. Jeg skriver også selv debatindlæg. Det bliver fattigt, hvis folk holder
op, fordi de er bange for at miste deres job”, siger Rikke Johansen.
Hun oplever, at der efter lockouten i 2013 er kommet en
større konsensuskultur på skolerne.
”Før 2013 debatterede vi på lærerværelset. Det gjorde ikke
noget, at vi var uenige. I dag bliver uenighed forbundet med konflikter. Vi
skal have gode møder og ’low arousal’. Det er bekymrende, for vi skal lære børn
at agere i uenighed og konflikt. De skal lære at være uenige og alligevel være
sammen og arbejde”.
”Der er en glæde ved at engagere sig og involvere sig i
samfundsopgaven, og det er vigtigt, at vi lærere gør det. Vi er under pres. Og
de ting, som sker i skolen, vil jeg gerne ytre mig om. Det er ærgerligt, hvis
lærere holder sig fra at ytre sig”.
Siger til sig selv, at hun ikke vil lade sig afskrække
Hun vil gerne selv blive ved at ytre sig om skolen. Men hun
mærker også, at det er blevet en smule sværere.
”Jeg håber ikke, at det her får mig til at stoppe. Det siger
jeg til mig selv, at det ikke skal. De skal ikke skræmme os fra at ytre os”,
siger Rikke Johansen, som gerne giver råd til, hvad lærere kan gøre sig af
tanker, inden de ytrer sig.
”Jeg øver mig i ikke at blæse ting op. Generelt opfører jeg
mig ordentlig og hænger ikke nogen mennesker ud. Jeg går efter bolden og ikke
manden, og jeg har hele tiden i baghovedet, at jeg måske får et hak over
nallerne”, siger hun.
Hun håber, at flere lærere får mod på at deltage i debatten.
”Jeg har en fornemmelse af, at folkeskolen er ved at erodere
nedefra, fordi der er meget, der ikke fungerer. Vi har et ansvar for at råbe
op, når det ikke fungerer. Mange sætter sig bare tilbage og siger, at det er
andre, der har bestemt det. Men lad os stå frem og stå sammen og sige fra –
også selv om vi ikke er enige”.
Derfor er hun også så glad for debatindlægget fra de fem
tillidsrepræsentanter.
”De siger jo; ’Rikke, vi står lige bag ved dig’. Det vil jeg
også gerne sige til alle andre lærere: Jeg står lige bag ved jer. Vil man rykke
noget, så hjælper det ikke, at man er én. Man skal være mange”.
Folkeskolen har forelagt Rikke Johansens udlægning af sagen for Københavns Kommunes Børne- og Ungdomsforvaltning, der ikke har nogen kommentarer.