Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Mary Jean Gallagher skal kort vises rundt på Kokkedal Skole, før hun skal tale med kommunens ledere. Men hun vil tydeligvis ikke være på høflighedsvisit som en flue på væggen. Hun henvender sig direkte til 4e, som netop har fået beskrevet et af Christian 4's søslag. "Kunne I tænke jer at leve på hans tid", spørger hun. Og er straks klar med opfølgende spørgsmål, da de svarer neeeej.
"Det er så tydeligt, at hun selv har haft fingrene helt nede i undervisningen. Det giver hendes tilgang og ord en helt anden vægt", mener skolens leder Kirsten Birkving. Hun var som en del af Skolerådets formandsskab med i Ontario, Canada i september og har derfor inviteret Mary Jean Gallagher til Kokkedal Skole. Gallagher har taget vejen fra lærer til leder over fagforeningen til distriktsskolechef, og du hun var på vej på pension, blev hun headhuntet af undervisningsminister til posten som leder af The Literacy and Numeracy Secretariat, som hjælper Ontarios skoler til at blive bedre.
Skolerådet: Tænk, hvis vi i Danmark kunne få den form for tillid
På biblioteket sidder en tremandsgruppe fra de tre syvendeklasser. Mary Jean Gallagher sætter sig prompte ned og begynder at udspørge eleverne. Oliver Stoltz fra 7d viser, hvordan de har designet en timeline i Prezi, mens Astrid Kirkegaard fra 7e forklarer, hvordan de har syet tøj, der svarer til de forskellige årtier. Mary Jean Gallagher vil gerne høre, hvordan de arbejder sammen, og forsamlingen af lærere og skoleledere fra hele kommunen må pænt vente.
Lærerne skal lære af hinanden
Men vel oppe blandt de voksne kan hun give sine erfaringer fra det succesfulde skolesystem i Ontario videre.
"Hvis I er som vores lærere, så har I alt for travlt med det I laver til at holde øje med den nyeste forskning. Det er derfor vi indsamler forskningen og formidler den til lærerne via videoer, hvor de kan se, hvordan den kan bruges i undervisningen. Vi ville aldrig blande os i, hvordan læreren skal undervise - det ved den enkelte lærere bedre end nogen anden - men vi kan give inspiration og vise, hvordan andre løser nogle af udfordringerne", forklarer Mary Jean Gallagher.
Hun giver et eksempel med en skole der havde en elevgruppe med store udfordringer.
"Jeg gav dem, de bedste lærere og den bedste leder, morgenmad, økonomisk støtte, og jeg gjorde alt, hvad jeg kunne for at hjælpe, men lige lidt hjalp det. Indtil jeg kom og fortalte dem, at jeg kunne finde en skole med præcis samme udfordringer i elevgruppen som deres, som havde langt bedre resultater. Ved at sætte de to skolers lærere og leder sammen, kunne vi pludselig finde nye løsninger".
Skolen forventer for lidt af børn fra lavindkomstområder
Ifølge Mary Jean Gallagher er et af de helt store problemer, at man forventer for lidt af de elever, der har det svært.
"På en resursestærk skole beder man eleverne reflektere over global opvarmning i deres stil, på en lavindkomstskole beder man dem skrive en historie om bjørnen, der går til lægen. Vi må udfordre vores egne fordomme som lærere og have høje forventninger til børnene, for de kan ikke nå højere end vores forventninger".
Det råd går rent ind hos to af lærerne på Kokkedal Skole, Pia Thygesen og Mette Jensen, som er med på mødet for at fortælle om danske forhold.
"Det er bestemt noget, vi skal huske os selv på. Og det gør virkelig indtryk, fordi man kan mærke, at hun taler direkte til os lærere og ved, hvad hun taler om", siger Mette Jensen.
De to lærere kan til gengæld fortæller Mary Jean Gallagher, hvordan dansk teamsamarbejde kan fungere. De beskriver, hvordan syv lærere dækker alle fag på 4. årgang og derfor kender og føler sig ansvarlige for alle 80 børn. Og hvordan det tætte samarbejde betyder, at man altid har nogen at vende problemerne med og aldrig er bange for at bede om hjælp eller sparring.
Imponeret over samarbejdet
Teamsamarbejdet er da også noget af det, der har gjort størst indtryk på Mary Jean Gallagher efter dagen på skolen.
"Tæt samarbejde blandt lærerne er det store nye for os. Vi arbejder for at få lærerne til at åben dørene til klasseværelserne og supervisere hinanden, fordi vi er sikre på, at det er den rigtige vej. Der er Danmark langt fremme".
Hun mener, at Danmark og Ontario har utroligt meget tilfælles og derfor også kan lære meget af hinanden. Hun roser også det gruppearbejde hun så.
"Jeg er imponeret over eleverne. Det er en virkelig god ide, at de laver store projekter på tværs af klasserne i grupper allerede fra 7. klasse. Og virkelig fint at se, at den fine danske sans for design bliver dyrket med kreative fag i skolen. Det er jo utroligt udviklende for børnene. Det var fantastisk at høre dem fortælle, og det var helt tydeligt, at de nød at arbejde selvstændigt med noget de selv havde valgt. Det at de brænder betyder jo alt, så det er en rigtig god ide at lade dem vælge emnet selv".
Skolens leder Kirsten Birkving har også fået meget med efter besøget fra Canada.
"Hun er meget inspirerende, og det står meget stærkt, at de har en i spidsen, som kender skolen helt indefra. Skoleledergruppen taler videre om det, vi har hørt, og vi har nedsat en canada-gruppe, som finder frem til, hvad vi kan overføre".
Video: Ontario giver gode råd til partnerskabet