33 procent af tysklærerne i grundskolen mener, at de i høj grad har behov for et kompetenceudvikling.
Foto: South_agency/istock
Hver tredje tysklærer mener, at de har meget brug for et kompetenceløft
Tysklærerne i grundskolen er dem, der oplever at have det største behov for efteruddannelse, og samtidig er de dem, der har mindst adgang til efteruddannelse sammenlignet med tysklærere andre steder i uddannelsessystemet, viser en stor undersøgelse.
OM UNDERSØGELSEN
Undersøgelsen består af svar fra:
544 tysklærere på grundskoler
257 tysklæreer på ungdomsuddannelser
15 tyskundervisere på læreruddannelsen
22 tyskundervisere på universitetsuddannelser
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Hvordan står det til med tyskfaget på tværs af uddannelsessystemet?
Det har lektor i fremmedsprogsdidaktik ved Institut for Engelsk, Germansk og Romansk på Københavns Universitet Petra Daryai-Hansen undersøgt i en stor spørgeskemaundersøgelse blandt 828 tyskundervisere i grundskolen, ungdomsuddannelserne, læreruddannelsen og på universitetet.
Her svarer hele 33 procent af tysklærerne i grundskolen, at de "i meget høj grad" eller "høj grad" oplever at have et behov for at opgradere deres tysksproglige kompetencer. Til sammenligning svarer 14 procent af tysklærerne på ungdomsuddannelserne det samme.
Tysklærerne i grundskolen er desuden den gruppe af tysklærere, der oplever at have sværest ved til at få et kompetenceløft.
44 procent af lærerne i grundskolen svarer, at de i nogen grad eller bedre har mulighed for et kompetenceløft. På ungdomsuddannelserne svarer 65 procent af tysklærerne det samme.
Undersøgelse: Se hvordan tysklærerne vurderer eget tysk-niveau
Tysk i et karriereperspektiv topper, mens grammatik er mindst vigtigst
Tysklærerne er blandt andet også blevet spurgt til, hvilke områder de særligt ser et stort behov for et løft indenfor. Her er det kun muligt at se, hvad alle undersøgelsens tysklærere har svaret.
I top fire efterspørger tysklærerne flere kompetencer inden for emnerne 'tysk i et karriereperspektiv', 'tilrettelæggelse af udveksling', 'undervisningsdifferentiering' og 'engagerende undervisningsmetoder'.
Undersøgelse: Se hvordan tysklærerne vurderer eget tysk-niveau
Færrest tysklærere peger på, at de har et behov for at løfte deres kompetencer til at undervise i grammatik.
Elever: Hvorfor skal vi lære tysk?
Grundskolelærerne er også dem, der oplever at have flest elever, der ikke kan se en fordel ved at lære tysk. Tæt på 6 ud af 10 af tysklærere i grundskolen svarer, at de enten er "uenig" eller "meget uenig" i et udsagn om, at mange af deres elever kan se en fordel ved at kunne tysk.
Undersøgelsen er økonomisk støttet af Det nationale center for fremmedsprog.
Elever i undersøgelse: Tysktimerne mangler emner, der interesserer os