Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
De yngste elever har givet lidt liv på skolen, men nu kommer også flere og flere ældre elever til nødundervisning på Kokkedal Skole i Fredensborg Kommune. En del af eleverne er på skolen en til tre dage om ugen, men der er også elever, der kommer hver dag. Fordi de bedre kan koncentrere sig på skolen, fordi der er struktur, eller fordi de trænger til at komme hjemmefra. Måske er de ellers alene hjemme, eller der er alt for mange familiemedlemmer hjemme, når de skal arbejde med opgaver og følge onlineundervisningen.
Lærere og ledere har lært noget fra første nedlukning. Dengang fik nogle elever det temmelig dårligt, så nu sker der en individuel vurdering af den enkelte elev i samarbejde med forældre og elever.
På 5. klassetrin kommer 15 ud af 75 elever i skole hver dag, og flere kommer enkelte dage. På 7. klassetrin kommer 10-12 elever jævnligt.
Berat sidder alene i klasseværelset. Han har billedkunst online sammen med resten af klassen. De arbejder med collager.
Berat er mødt op til nødundervisningen på Kokkedal Skole. Han sidder alene i et lokale og følger sin lærers undervisning online.
"Det er sjovt. Vi sætter billeder af det, vi kan lide, på et dokument. For eksempel er jeg vild med fodbold. Jeg går til det og spiller det med mine venner. Og så kan jeg lide pizza med shawarma", siger han og peger på sin collage. Pizzaen er fremtrædende på billedet. Der er også et dansk og et tyrkisk flag, ormeslik og forskellige spil, som han spiller med vennerne.
"Jeg kan bedst koncentrere mig, når jeg er alene. Eller alene hjemme med katten. Men det er fint at være her, når jeg har brug for at få hjælp fra lærerne. I fredags var Valdemar hjemme hos mig, hvor vi havde matematik i to timer, og så blev han og hyggede bagefter. Når vi ikke er så mange på skolen, går vi rundt og spiller Pokémon Go i frikvartererne. Når vi er mange, spiller vi bold", fortæller Berat.
Underviser online og fysisk samtidig
Thomas Windelin underviser i matematik, natur/teknologi, og så er han it-vejleder. I dag er der kun tre elever om formiddagen, men der kommer flere i eftermiddag på 5. klassetrin. Han fortæller, at der også er elever, der både følger onlineundervisningen her fra skolen og derudover har nogle timer sammen med en pædagog. De går tur, snakker og bager måske en kage. Det er elever, der har brug for at komme ud af huset, være i skolen i en mere fast struktur og har behov for nogle at tale med. Blandt andet i et håb om at kunne forebygge skolevægring.
"Nogle gange har jeg svært ved at fornemme, hvor alle elever er henne rent trivselsmæssigt eller fagligt, og så kan de lige komme over på skolen, hvor jeg kan tale med dem og se, om de har forstået den opgave, jeg har givet. Sådan at vi kan justere hen ad vejen. Men det er planlagt, for vi må jo ikke være for mange ad gangen", siger han.
Undervisningen foregår online for hele klassen, men der kan sagtens sidde nogle elever i klasselokalet samtidig. Så lærerne skal holde øje med alle former for håndsoprækning - både fysisk og på Teams.
"De fleste familier er glade for nødundervisningen på skolen. For nogle elever er den et tilbud, men andre fortæller vi, at de skal komme på skolen. Det har opbakning fra forældrene. De kan godt spørge om, hvorfor eleven skal komme på skolen, men når vi har forklaret det, så er det fint for forældrene", siger Thomas Windelin.
Forældre bakker op om nødundervisning
Alle elever arbejder som regel med det samme, når der er onlineundervisning i de forskellige fag. Det er bare forskelligt, hvor eleverne befinder sig. Rose går i 7. klasse og kan godt lide at være på skolen.
"Det er hyggeligere, når vi er færre, og der er flere lærere, så det er let at få hjælp. Men det er også lidt nederen, at alle ikke er her", siger Rose.
Hun ville gerne selv i nødundervisning, og hendes forældre var enige. Hun har været på skolen, siden nødundervisningen begyndte, og nu kommer hun fire dage om ugen. Forældrene arbejder hjemme, og hun har også to brødre hjemme.
Normalt går hun til konkurrencesvømning seks gange om ugen, men det er jo også lukket ned på grund af corona.
"Nu har vi onlinesvømning, og så går jeg ture og cykler. Det sværeste er, at man ikke kan se dem, man har lyst til at se. Det er det, jeg glæder mig allermest til, når corona er forbi. Jeg ser kun familien og så dem her i skolen", fortæller Rose.
Bager for at komme væk fra skærmen
Mikkel Klintø og Mette Kreutzfeldt er lærere i udskolingen. De fortæller, at der kan være nogle udfordringer med skolens internet. De når knap at tale ud, før der står en elev, der ikke kan logge på computeren, og en anden kalder fra klasseværelset om, at der er internetproblemer. Mette Kreutzfeldt prøver at logge eleven på. De lukker for det hele, og eleven skal prøve at komme på via en anden browser.
Mette Kreutzfeldt har selv prøvet at sidde hjemme uden at kunne komme på en hel dag: "Jeg måtte skrive sms'er til eleverne og sende opgaverne på den måde", siger hun.
Den seneste måned har Mette Kreutzfeldt haft kage med på skolen tre-fire gange.
"Det må godt være lidt hyggeligt, og så er det anderledes, når jeg er så meget hjemme. Jeg sidder let ved computeren hele tiden, så jeg bager for at gøre noget andet og ikke bare arbejde videre", siger hun.
Begge lærere erkender, at tiden flyder noget ud, og de glæder sig meget til, at skolen kan lukke rigtigt op, og de kan få alle elever tilbage.
"Jeg blev ikke lærer for at lave onlineundervisning og rette opgaver. Det er svært at se, om eleverne egentlig trives, når vi bare ses på skærmen. Og om de alle har forstået arbejdsopgaverne", siger Mikkel Klintø, der underviser i dansk, historie, samfundsfag og religion.
Ikke mange at lege med for tiden
De to lærere arbejder med stormesteropgaver og velværebingo. Det kan handle om at finde så mange ting som muligt, der begynder med bogstavet s, eller om at skrive et brev til en ven eller lave mad til familien. Så der sker noget, der er rart og sjovt.
"Det er specielt at undervise online i 7.a og så samtidig skulle hjælpe elever fra 7.b her på skolen med nogle andre opgaver. Men alle elever er blevet bedre til at arbejde online under nedlukningen. Vi har ikke lige så mange tekniske problemer som i begyndelsen, så når vi kommer tilbage til noget mere normalt, kunne jeg godt finde på at bruge onlineundervisning jævnligt", siger Mette Kreutzfeldt.
"Nogle elever har brug for strukturen her, nogle har behov for at komme hjemmefra, og nogle fagligt svage har brug for at kunne få støtte fra os lærere", siger Mikkel Klintø.
Mikkel Klintø fortæller, at han efterhånden holder igen med mængden af opgaver, som han skal rette bagefter. I begyndelsen fik eleverne flere opgaver, men han har fundet stor hjælp til mere kreativt arbejde i de mange lærergrupper på Facebook, hvor man udveksler ideer til onlineundervisningen.
Nanna og Charlotte sidder sammen i et lokale på 5. klassetrin. De er ordblinde og bruger AppWriter til hjælp med læsningen.
"Det er bedre at være her, når der ikke er corona. Så er der flere at lege med", siger Nanna.
Hun er alene hjemme, fordi forældrene er på arbejde, så det er lettere at få hjælp på skolen. Hendes forældre taler engelsk i hjemmet, så hun har også brug for hjælp til dansk og matematik hos lærerne på skolen.
Pigerne arbejder på Teams i klasseundervisningen, og i pauserne er eleverne også på Teams, hvor de spiller sammen. Spillet Among Us er meget populært i klassen.
Pigerne fortæller, at de kun ses med et par stykker af vennerne uden for skolen.
"Jeg glæder mig, til jeg kan komme på Bakken og bruge mit Bakkekort", siger Nanna.
"Og komme til Spanien", drømmer Charlotte.
Alt er relevant! Spil Among us: Ti gode råd til lærerstuderende, der skal i onlinepraktik -