Loven om nødundervisning giver for eksempel bedre muligheder for at lave mindre hold, når skolen igen åbner for elever, understreger Claus Hjortdal.

Hjortdal: Lad nødundervisningen vare til sommerferien

Hvis skolerne skal indhente det forsømte efter et år med skolenedlukninger, kræver det frihed fra dokumentationskrav, mener skoleledernes formand. Han undrer sig over beslutningen om at gennemføre forårets nationale test.

Offentliggjort

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det faglige efterslæb på grund af skolenedlukningerne siden marts svarer til halvanden måneds skolegang for 1.-3. klasse.

Sådan lyder det i en ny analyse fra Dansk Industri, der forslår at give det allerhøjeste prioritet at få de mindste elever tilbage i skole samt at give dem mindst tre uger med tolærertimer i dansk og matematik.

For nylig gav en ekspertgruppe nedsat af regeringen det ligeledes højseste prioritet at få de mindste elever tilbage i skole.

Lærere: Husk, at ansatte også kan smitte hinanden

Spørger man formand for Skolelederforeningen Claus Hjortdal er den bedste måde at komme over det faglige efterslæb at lade loven om nødundervisning gælde frem til sommerferien.

Den giver nemlig skolerne mulighed for at skrue op for undervisningen i nogle fag og ned i andre. Desuden fritager den skolerne fra at leve op til dokumentationskrav, som den normale folkeskolelov ellers pålægger dem.

"Når jeg snakker om nødundervisning, mener jeg ikke, at eleverne skal sendes hjem til fjernundervisning. Men når man kører efter folkeskoleloven er alle styringsmekanismerne intakte, og så har man ikke nogen fleksibilitet som skoleleder til for eksempel at lave mindre hold", siger Claus Hjortdal til folkeskolen.dk.

Undrer sig over nationale test

Når eleverne - forhåbentlig - er tilbage på skolerne efter 1. marts, skal der gennemføres nationale test. Det meldte Børne- og Undervisningsministeriet ud i dag. Det er et af de styringsredskaber, Claus Hjortdal gerne så skolerne befriet for i den nærmeste fremtid.

"Jeg synes, det er lidt specielt at holde fast i de nationale test, når vi ikke har haft almindelig undervisning i trekvart år", siger han.

Ministeriet: Nationale test på alle skoler fra 1. marts til 11. juni

Claus Hjortdal tror ikke på, at man vil kunne måle det faglige efterslæb i forbindelse med coronanedlukningerne i de nationale test.

"Det måler de for snævert til. Man kan ikke måle på helt specifikke områder af fagfagligheden i ganske få fag og så sige, at det er billedet for hele den danske folkeskole, der blandt andet skal leve op til en kompleks formålsparagraf og Fælles Mål", siger han.

Perioden skolerne kan tage de nationale test udvides til den 11. juni. I Sverige har regeringen valgt at droppe årets test med henvisning til coronasituationen.