Når eleverne laver land art ude i naturen, er der ingen problemer med at leve op til afstands- og hygiejnekrav.

Billedkunsten rykker ud

På Fjordbakkeskolens afdeling i Skærbæk har en lærer valgt at gennemføre billedkunst med sine elever trods nødundervisning. Med land art som emne er der ingen brug for billedkunstlokale og ingen redskaber, der skal afsprittes, før de skifter hænder.

Offentliggjort

HVAD ER LAND ART?

• Land art er en kunstform, som genremæssigt ligger etsted mellem skulptur og landskabsarkitektur, og eren fjern fætter til street art.

• Naturen spiller en central rolle, enten iselve kunsten eller som kulisse, og det er ofte en del afværket, at det ikke skal vedligeholdes, men netop nedbrydes inaturen.

• Land art opstod i USA i slutningenaf 1960'erne. Saype, et af land art-genrens store navne,har netop skabt værket »Beyond Crisis« på en mark i Schweiz som enmarkering af, at verden sammen skal komme igennem coronakrisen.

Folkeskolen.dk/billedkunst

Det faglige netværk om billedkunst er for alle, der undervisereller interesserer sig for faget. I netværket får du ny fagligviden og inspiration til undervisningen. Du kan også dele dineerfaringer og holdninger til faget med de 1.521 alleredetilmeldte.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Strandgæster i Skærbæk har i den seneste tid kunnet få en lille kunstoplevelse med hjem fra turen. 3. klasse på Fjordbakkeskolens afdeling i byen har nemlig brugt sandet som lærred og skabt kunst med sten, muslingeskaller, tang, og hvad de ellers har kunnet finde ved Kolding Fjord. Det kaldes land art, og klassens billedkunstlærer Bettina Kaufmann Michael har sat forløbet i værk.

»Jeg synes jo, det var oplagt, at vi skulle rykke billedkunstundervisningen udenfor, når nu vi skal holde afstand hele tiden, og vi har den skønne strand så tæt på vores skole«, fortæller hun og understreger, at man ikke behøver at bo naturskønt for at kunne kaste sig over emnet.

»Man kan skabe land art alle steder, også i en park eller en skolegård. Det handler bare om, at der skal være nogle blomster, blade, småsten - man kan bruge nærmest hvad som helst. Og det er ikke kun for indskolingselever heller. Man kan lave land art med alle klassetrin, det afhænger helt af, hvilke opgaver man stiller«.

Teamet valgte selv

Bettina Kaufmann Michael valgte at skrue forløbet sammen, så der blev mest mulig tid til elevernes praktiske arbejde. Det tog kun ti minutter at introducere eleverne til begrebet land art, og så har eleverne haft omkring 40 minutter at arbejde i.

»Fordi vi skulle være udenfor, havde jeg printet og lamineret nogle fotos af land art-værker, som jeg kunne vise eleverne. Så stod jeg på en bænk, og de stod i en rundkreds med god afstand, mens jeg fortalte«, siger hun.

Under nødundervisningen har klassen været delt op i mindre grupper med to lærere på.

»Jeg viste eleverne nogle eksempler på, hvad land art kan være, både simple ting og mere komplicerede værker. Og så fik de ellers frie tøjler og indsamlede materialer. Bagefter fik de hvert et område på stranden, hvor de har måttet skabe deres værk. Inden for coronareglerne, selvfølgelig, så de ikke kom for tæt på hinanden undervejs. Min kollega sørgede for, at de havde vasket hænder, inden de kom ud til mig, og så arbejdede de sammen i små grupper. Og så skulle jeg selvfølgelig have dem til at vaske hænder, de vi var færdige, og de skulle hjem«, fortæller Bettina Kaufmann Michael.

Man er ikke forpligtet til at undervise i billedkunst som en del af nødundervisningen, men Bettina Kaufmann Michaels team har valgt at gøre det alligevel. Fjordbakkeskolens afdeling i Skærbæk opererer med selvstyrende team, som har fået udstrakt frihed til selv at indrette nødundervisningen.

»I mit team har vi valgt at satse på at undervise i de ting, vi er gode til og godt kan lide. Jeg er billedkunstlærer, så det var oplagt at bruge noget tid på det. Mine kolleger underviser også i musik og engelsk, og så har vi fået en kollega ind, som ikke normalt er en del af vores team. Hun arbejder med kodning, så der så vi vores snit til, at hun kunne gå ind og afvikle et forløb med børnene om det. Det fungerer så fint, og det er fedt for børnene, at de kan få prøvet noget helt nyt i denne her lidt mærkelige tid«, siger Bettina Kaufmann Michael.

Eleverne har selvfølgelig også de store fag som dansk og matematik for eksempel.

Stolte og glade elever

Hver gang billedkunstlæreren afvikler et land art-forløb med sine elever, bliver hun overrasket over, hvor kreative børn er.

»De får lynhurtigt gode ideer, og deres værker er meget forskellige i både motiv, stil og størrelse. Det er en god ide, at de lige får en fornemmelse for, hvad land art kan være, men det er ikke min oplevelse, at de kopierer de ting, de ser, tværtimod. De har deres eget udtryk og finder på nogle ting selv. Og børnene syntes, det var sjovt, og de glæder sig til at skulle af sted igen«.

Næste gang klassen skal skabe land art, vil Bettina Kaufmann Michael give dem mere bundne opgaver.

»Min plan er, at de for eksempel laver alfabetet i forskellige materialer, og at vi tager billeder af det og hænger dem op i klasseværelset«.

Et af land arts særkender er, at værkerne forvitrer og forsvinder ret hurtigt. Det kan godt være lidt ærgerligt, hvis man har lavet et billede, man var særligt stolt af.

»Det er jo naturen, der bryder det ned - ud over at noget desværre kan blive ødelagt af forbipasserende - men sådan er det jo. Det er noget af det, jeg talte med eleverne om - at det er kunst, der ændrer sig med tiden«, fortæller Bettina Kaufmann Michael.

Derfor har hun også taget fotos af alle værkerne og printet dem ud til eleverne. Nu hænger nogle af dem på en dør til toilettet, og nogle hænger på biblioteket på skolen.

»Det er eleverne rigtig glade for. Der er også nogle, som har taget forældrene med på tur for at se værkerne. Så det er til glæde for mange«.