Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Håndværk og designlærer Anne-Kirstine Kristensen og hendes kollega havde fået besked på, at de skulle finde et sted at lave undervisning udenfor med deres 15 3.-klasses-elever.
De havde bare tænkt sig at slå nogle pinde sammen og smide en presenning over for at lave en overdækning, hvis det begyndte at regne. Men så fik de øje på en lille solskadet hytte, som tydeligvis ikke var blevet brugt i årevis.
Håndværk og design er alt eller intet i denne tid
"Jeg kom til at sige 'Den tager vi da bare', og inden jeg havde set mig om, havde min kollega ringet rundt og fundet ud af, at det var et gammelt tennisklubhus, og at vi var velkomne til at bruge det. Efter det er det virkelig gået stærkt", fortæller hun.
Eleverne begyndte i sidste uge, og de er allerede i fuld gang med at sætte hytten i stand. De maler, laver overdækning til udekøkken, laver bålplads og er ved at finde ud af, hvordan de kan få trukket vand og måske el fra lamperne på tennisbanerne.
"Vi sætter de ydre rammer for projektet, men hver dag starter vi med brainstorm med børnene på projekterne. Og når de kommer med ideer får de meget indflydelse. Vi har haft en udfordring med håndvask, men det har vi klaret med store dunke med varmt vand og skumsæbedispensere. De første dage er vi mødtes på skolen, men snart begynder vi at bede dem møde direkte på byggepladsen. Det kører bare rigtigt fint, og de elsker det", fortæller hun.
Anne-Kirstine Kristensen har ikke som sådan spurgt sin leder på Sydvestmors Friskole om lov til at lade byggeprojektet fylde så meget, men som håndværk og designlærer og friluftslærer er det en drøm at kunne gøre det, og lederen er helt med på ideen.
"Hun har givet os fuldstændigt frie rammer. Det skal bare give mening og børnene skal huske den her tid som en positiv oplevelse. Hvis de kan tage med sig videre, at corona også var der, hvor vi lavede alt det fede, så er det virkelig godt".
Både fjernundervisning og fysisk tilstedeværelse
Anja Mandrup Hansen er egentlig udskolingslærer, så hun har det meste af sin undervisning som fjernundervisning hjemmefra. Men hun arbejder på den lille landsbyskole Gudumholm Skole i Aalborg Kommune med 200 elever og 15 lærere, så for at få kabalen til at gå op, har hun fået 13 lektioner i 5. klasse.
Normalt har hun dem to timer om ugen i håndværk og design, men nu står der matematik og engelsk på skemaet.
"Men så tænkte jeg, når vejret er godt, så skal de dælme have en ordentlig omgang håndværk og design-timer. Så nu tager vi morgentimerne med engelsk og matematik, og over middag går vi så ud og laver håndværk og design".
Håndværk og design er alt eller intet i denne tid
Det tog lidt tid at udtænke, hvad hun kunne lave med dem, når de ikke må røre ved det samme værktøj eller være i faglokalet. Men første projekt er blevet at gå ud og finde materialer i naturen til at lave en lille voliere.
"Eneste krav til volieren er, at den skal kunne huse en snittet fugl pr mand i gruppen, og de er gået så godt til opgaven og har fundet en masse materialer både til selve volieren og til det, der skal være derinde, for at gøre det hyggeligt for fuglene. Vi er så megaheldige, at der er et naturområde med shelters lige ved skolen, så der kan vi være, og så bliver de sendt ud i hver sin retning for at holde afstanden".
I denne uge finder de materialerne og snitter fuglene, og så kan de lave voliererne i næste uge. Hver dag skal alle snitteknive afsprittes, men derudover er det ikke svært at holde retningslinjerne. Heller ikke hun har direkte spurgt sin leder om lov.
"Men med så mange lektioner kan jeg fint nå at dække matematik og engelsk ind om morgenen, og hun vil kun synes ,det er fint, at vi kommer ud og oplever noget andet. De har heller ikke haft håndværk og design, mens de havde nødundervisning". Eleverne vil også huske corona som noget positivt
Begge lærere er overbeviste om, at eleverne får nogle helt andre oplevelser med sig fra de udendørs håndværk- og designprojekter, som de vil kunne huske fremover. Og der er masser af læring i det, de arbejder med.
"For mig var det nok en kombination af, at det var mange timer at dække ind, og så ville jeg gerne gøre noget, som også var hyggeligt. Men de får utroligt meget ud af det socialt. Det, at vi er ude og har god tid til at løse opgaven og solen skinner, og vi hygger os, det er helt tydeligt, at det betyder meget for dem", fortæller Anja Mandrup Hansen.
"Jeg har valgt håndværk og design, fordi jeg vil være ingeniør"
Hun er selv meget glad for at være fysisk tilbage på skolen, fordi det er meget federe at være sammen med børnene end at fjernundervise dem.
"Jeg mangler relationen, hvor jeg kan se, hvis de bliver kede af det eller pressede over det, jeg sætter dem til, når det er online. Så det er fedt at være der. Men jeg må erkende, at det er hårdt at have både de fysiske timer 2-4 timer hver dag og fjernundervisning bagefter i mine matematik og engelskklasser i 6. 7. og 9. klasse hjemmefra. Det kræver meget tid at lave fjernundervisning, og det er svært at nå det hele. Men jeg må jo bare forsøge at få det bedste ud af det. Og der er timerne udenfor virkeligt fede".
Anne-Kirstine Kristensen er helt høj hver dag, når hun har været på byggepladsen med sine 3. klasseselever fra 8-13 hver dag.
"Vi har al undervisning der. Vi har lavet stationer, som de skifter mellem, og der er også noget matematik og danskhæfter og læseting, som de kan vælge, for nogle af dem er ikke så praktiske. Men det er få, der vælger det. Det her med at kunne lade dem komme i flow, at der er tid og rum til det, det er helt utroligt at opleve".
Dagen i dag startede hun en halv time tidligere med en dreng med en diagnose, som er i gang med en udslusning og derfor har ekstra lærertid og skal have lidt tid alene.
"Vi fik sammen stukket ud til bålplads, og jeg giver ham det første stykke tørv og foreslår ham at lægge de hele vejen rundt. Han svarer med det samme, at det ikke kan nå, og så får vi en snak om, at det jo faktisk er matematik, og hvor kender han ellers det fra med omkreds. Det gør han fra Mindcraft. På samme måde fik nogle af pigerne til opgave at gå i lokalet og hente malingsrester, men kun det, der er til udendørs brug. De fik læst på alle bøtter og afkodet. Og vi havde også en, der måtte over at lære at vaske tøj, fordi hendes tøj ikke lige var beregnet til at male i. De lærer så utroligt meget af det her".
Lokalsamfundet har også været gode til at komme med materialer, som de kan bruge til projektet, og skolelederen er gået så meget ind i det at hun nu vil have lavet en brændeovn, som de kan brænde i, så de er ved at banke et drivhus op af gamle vinduer.
"Eleverne få et kæmpe ejerskab, og de får oplevet, at de kan bygge noget op, og at de kan hjælpe hinanden. En af de elever jeg har, som har svært ved de boglige fag, han liver fuldstændig op, så snart vi går ud. Han nyder hvert et øjeblik og fanger pludselig en masse matematik, som han aldrig forstår normalt, fordi det er praktisk anvendeligt med det samme. Det er en fantastisk oplevelse - også for mig. Og det er tanken, at det skal fortsætte med at være et sted, man kan gå ned og bruge til udendørs undervisning. Det synes jeg er en fantastisk mulighed", siger Anne-Kirstine Kristensen.
Ministeriet vurderer, at man kan fjernundervise i håndværk og design