Håndværk og design er alt eller intet i denne tid
Der har hele tiden været forskel fra skole til skole på, hvor meget håndværk og design eleverne får. Men i denne tid er forskellen ekstrem. Mange skoler har slet ikke faget på skemaet i de reducerede timer. Andre steder bliver faget til gengæld omdrejningspunkt for hele undervisningen.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Der er ingen ændringer i retningslinjerne for håndværk og design i udskolingen, selv om nødundervisningen nu ser ud til at skulle fortsætte helt frem til sommerferien.
"Der skal fortsat gives nødundervisning i alle folkeskolens fag for elever i 6.-9. klasse, også i håndværk og design, og i de dele af faget, der kan lade sig gøre ved fjernundervisning", lyder svaret for Styrelsen for Undervisning og Kvalitet, Stuk, på et spørgsmål fra folkeskolen.dk/h&d.
Men hverdagen for 1.-5. klasse er endnu engang vendt på hovedet. Der er endnu ikke kommet særlige retningslinjer for faget i den genåbnede skole, men læringskonsulenten oplyser at "STUK er i gang med at udarbejde inspirationsmateriale til skolerne med sigte på tilrettelæggelse af undervisning, både ude og inde, ud fra Sundhedsstyrelsens retningslinjer om at holde god afstand og hygiejne i løbet af skoledagen".
I mellemtiden er skolerne gået i gang, og svar fra 25 håndværk og designlærere, som folkeskolen.dk/h&d har været i kontakt med via deres facebookgruppe, fortæller, at der er kæmpe forskel på, hvordan lærere og ledere vælgere at prioritere faget i denne tid. Fokus på basale færdigheder
"Ingen HDS på min skole" eller "HDS er aflyst. Vi kan ikke spritte alt det værktøj af" eller "Hos os kører vi også kun primært dansk og matematik. Jeg har normalt 10 timer i værkstedet om ugen, og nu kun lektioner i 1. klasse". Sådan lyder det fra over halvdelen af lærerne.
Som folkeskolen.dk's blogger Niels Lyngbo udtrykker det:
"Det bliver kedeligt og kort herfra: Vi laver ikke noget pt og jeg er i tvivl om vi kommer til at lave ret meget inden sommerferien. Det er kun de allermindste, der er mødt ind, og når de lidt større møder ind bliver det med fokus på: Afstand, håndvask, hvad har I lavet siden sidst, håndvask, dansk, frisk luft, håndvask, matematik, afstand, luft og håndvask. Hvis det bliver vildt også lidt engelsk. De kommer kortere i skole, og der bliver fokus på basale færdigheder og træning. Ærgerligt - men sådan må det være lige nu".
Skolerne har med andre ord valgt at prioritere de boglige fag først, og særligt på byskolerne kan det være svært at gennemføre aktiviteter i faget.
Ud i det gode vejr
Men selv om faget ikke er prioriteret fra ledelsens side, fortæller mange, at de alligevel vil prøve at finde ud af muligheder for at komme ud i det gode vejr og snitte med eleverne. Og så er der en flok lærere, som virkelig har fået sat faget på skemaet både i det virtuelle valgfag og i nødundervisningen.
"I vores klasse har vi kun matematik og dansk. Men begge skolens HD- lærere er på samme klasse, så har vi brugt første dag på at indrettet et ude-klasse-rum. Vi var heldige at få fodboldbanen som udeområde. Vi fik lov til i læbæltet at indrette vores rum med siddestubbe og bålplads. Det er blevet megagodt. Og første projekt i uderummet: Vi manglede knager. Så dem snittede vi lige. Desuden skal vi have lavet skygge og siddepuder. Og i dag har vi designet vores personlige monogrammer, som senere skal på vores siddepuder", fortæller lærer Louise Lausten Bruun Klopcke.
Lærer Stina Grube Roy fortæller fra sin fjernundervisning:
"Vi har bygget i Tinkercad, lavet persona og designet/tegnet/forklaret designproces i forhold til en beholder til personaen. Jeg tror, at næste projekt bliver at folde papir til en lampeskærm/øve foldeteknikker. Eventuelt bede eleverne freestyle et design af lampefod i forhold til, hvad de kan finde af materialer derhjemme. Jeg har lavet instruktionsvideo til persona, som de kan tilgå online".
Anja Mandrup Hansen har 13 timer i samme klasse, hvor hun skal undervise i engelsk og matematik, men fra frokost og frem går de ud og laver håndværk og design. Og på Anne-Kirstine Kristensens skole er de gået all in og har henlagt al undervisning i hendes 3. klasse til en faldefærdig hytte i nærheden af skolen, som de nu er ved at bygge om sammen med eleverne. Du kan læse mere om de to sidste projekter i denne artikel:
Med udeundervisning bliver håndværk og design pludselig central