Billedkunstformand: Fem-dobling af billedkunstlærer-efteruddannelse er langt fra nok
Mens antallet af lærere, der for efteruddannelse generelt falder, stiger det for billedkunstlærere. Det er bare fra så lavt et udgangspunkt at det på ingen måde er nok, siger formand for den faglige forening.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
34. Så mange billedkunstlærere kom i skoleåret 2017/18 på formel efteruddannelse i deres fag. Hvis det lyder af lidt, er det fordi, der er det. Kun i tysk, fransk og svømning var færre lærere på efteruddannelse.
Ikke desto mindre repræsenterer de 34 efteruddannede lærere en stigning på næsten 500 procent siden skoleåret 2013/14, hvor kun syv lærere fik formel faglig efteruddannelse eller linjefagsuddannelse i billedkunst. Det viser et nyt notat fra Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Nu falder antallet af lærere, der tager linjefag
Lykke Andersen, som er landsformand for Danmarks Billedkunstlærere, er da heller ikke imponeret over tallene.
"Man kan jo sige at det er positivt, at der fremgang, men den er jo minimal", udtaler hun til folkeskolen.dk/billedkunst.
"Og man skal jo huske på, at billedkunstfaget i forvejen er et af de fag, hvor kompetencedækningen er lavest. Så det er faktisk rigtigt ringe, at flere ikke har fået efteruddannelse og dermed et kompetenceløft. Vi er slet ikke i nærheden af at efteruddanne nok".
Billedkunst mangler fortsat faguddannede lærere
Det er ikke gjort med en temadag om eksamensregler
Landsformanden er desuden i tvivl om, hvorvidt kvaliteten af den efteruddannelse, billedkunstlærerne tilbydes, er god nok.
Opråb: Styrket praksisfaglighed kræver efteruddannelse
"To dage med indføring i eksamensreglerne for det nye valgfag er jo ikke lig med et kompentenceløft," siger hun. "Der er behov for ugekurser hvis man for alvor skal løfte fagets faglighed, så det ikke bliver sådan et klippe-klistrefag. De lærere, jeg tager med, når jeg for eksempel holder oplæg på CFU'er har jo ikke fået noget faglig efteruddannelse i umindelige tider. Fokus har været alt for ensidigt på læsning, matematik og naturfag".
Kursusleder: Billedkunstlærere er usikre på fagets eksamen