I år blev der fejret Frankofonidag på Risskov Gymnasium dagen før vinterferien. Til højre kan ses Skovvangskolens anden fransklærer Annelise Knudsen.

Skole inviterer studenter fra Frankrig til at være med i undervisningen i et år

I tre af de seneste fire år har Skovvangskolen i Aarhus hvert år inviteret en ung person fra Frankrig til at være på skolen i et år. Det styrker både elevernes fransk og engelsk.

Offentliggjort

Hvad er en volontør?

En volontør er en person, der arbejderfrivilligt for en bestemt institution, virksomhed el.lign.- især af humanitære grunde eller for at få erfaring inden foren bestemt branche. Arbejdet skal bidrage til det danske samfund,og det kan fx være et arbejde med udsatte eller svage mennesker,men det kan også være arbejde med undervisning og aktiviteter forbørn og unge. Volontørarbejdets omfang skal svare til etalmindeligt fuldtidsarbejde.

Kilde: nyidanmark.dk

Skovvangskolens sprogstrategi

Både folkeskolen.dk/engelsk og folkeskolen.dk/tyskfransk har iden senere tid haft fokus på Skovvangskolens foreløbigesprogstrategi. 

Læs mere om skolens overordnede tanker om tilblivelsenaf sprogstrategien.

Læs om skolens visioner for engelsk.

Læs om skolens visioner for tysk.

Læs om skolens visioner fra fransk.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

For fire år siden kom fransklærerne på Skovvangskolen i Aarhus på en ide: Hvorfor ikke invitere en franskmand til skolen, så eleverne får mulighed for at bruge deres sprog på en helt anden måde?

Skolens to fransklærere har siden hvert år søgt om at få én volontør fra Frankrig til skolen. De to har interviewet ansøgerne over Skype, og de har kun takket ja, hvis de har haft en god mavefornemmelse.

"Vi siger ikke ja til hvem som helst. Det kan kun fungere, hvis vi virkelig tror på det. Det er så heldigvis lykkedes en del gange", fortæller fransklærer Anita Hjorth Jensen.

Aarhus-skole har lavet sin egen sprogstrategi - og vil gerne dele den med andre

Hun har sammen med sin kollega i tre ud af fire år sagt ja til en ansøger.

"Det ene år endte vedkommende dog med at melde afbud. Men her lykkedes det os i stedet at finde en syrisk person, der havde læst fransk på universitet. Det fungerede også rigtigt fint".

Har (næsten) et fuldt skema

De franske volontører arbejder frivilligt på skolen i et helt skoleår, og aftalen er, at de skal have noget, der minder om et helt skema.

Det betyder, at de udover at være med i alle skolens fransktimer også deltager i andre af skolens fag. I alle fagene er deres opgave at være lærerens ekstra hånd.

"Reglerne for en volontør er, at de skal arbejde fuldtid. Så de har også været med i fx engelsk og de kreative fag som blandt andet madkundskab. I fransk handler det selvfølgelig om at tale så meget fransk som overhovedet muligt, men i de andre fag, hvor hele klassen jo er med, handler det også om at kommunikere på engelsk. I begge tilfælde er det et autentisk sprogmøde, og det giver rigtigt meget for eleverne".

"Jeg har mere overskud i min undervisning, fordi jeg er helt hjemme i sproget"

I år lykkedes det for første gang ikke skolen at finde en kandidat, de var tilfredse med. Derfor blev Anita Hjorth Jensen enig med sin franskkollega om at lade være med at invitere nogen til Aarhus i denne omgang.

"I år lykkedes det os ikke at finde en, hvor vi tænkte, at den var lige i skabet. Det er meget vigtigt, at det er et godt match, fordi det er en stor opgave for lærerne at have en med hele tiden. Der er rigtigt meget, der skal kommunikeres, og vi har også ansvar for, at de trives. Selv vores pauser bliver jo påvirket af det, fordi vi er sociale på en anden måde", siger hun og fortæller, at hun håber, at det igen fra næste skoleår vil lykkes at finde en god kandidat.

Har fransk talenthold

Skolen har desuden i nogle år kørt med et fransk talenthold i 8. og 9. klasse.

Igennem ét år har eleverne frivilligt valgt at have én ekstra lektion fransk om ugen, og det gør de for at opnå et Diplôme d'études en langue française (DELF) - et diplom, der dokumenterer deres franskundskaber i henhold til det franske uddannelsessystem.

Her lærer eleverne fransk i den understøttende undervisning

"Eleverne har desuden fagdage ca. hver 6. uge, hvor de har hel dag med DELF. Holdet består normalt af 8-12 elever, og undervisningen følger en DELF-bog. Eleverne kan vælge at slutte af med en prøve. Består de den, får de diplomet. Det vælger de fleste at gøre", fortæller hun.

Med i forskningsprojekt om fransk i 3. klasse

Som en del af skolens nye sprogstrategi rykker fransk og tysk ned til at starte allerede i 3. klasse. Det har nogle få kommuner allerede gjort med tysk-faget, men ingen har endnu forsøgt sig med fransk.

Skovvangskolen har derfor valgt at deltage i et projekt, der indsamler de første erfaringer. Det sker i forbindelse med et forskningsprojekt, som folkeskolen.dk/tyskfransk tidligere her omtalt.

Nyt projekt vil arbejde for fransk i 3. klasse 

Her har Københavns Professionshøjskole sammen med Sproglærerforeningen, Fransklærerforeningen, Det Franske Institut og professionshøjskolen Via fået midler fra Det nationale center for fremmedsprog til at arbejde med tidligere sprogstart i fransk. Og her deltager Skovvangskolen som én af otte skoler, der fra næste år starter med fransk fra 3. klasse.

"Vi glæder os rigtigt meget til at komme i gang. Vi har høje forventninger til, at eleverne får rigtigt meget ud af at starte med sproget så tidligt som overhovedet muligt", siger Anita Hjorth Jensen.

Lærerudveksling med det lokale gymnasium

Skolens sprogstrategi har også fokus på at løfte skolens sproglærere. Det indebærer blandt andet, at skolen starter et større samarbejde med sproglærerne på det lokale gymnasium.

Skole sender tysk-talenter på det lokale gymnasium

Alle tysk- og fransklærere deltager i sprogdage på Risskov Gymnasium, og her skal der aftales lærersamarbejder med gymnasiets sproglærere.

"Her skal vi snakke om vores erfaringer fra undervisningen, og vi skal også lave en form for lærerudveksling. Det vil sige, at vi skal observere noget sprogundervisning på gymnasiet, og så kommer samme lærere på et andet tidspunkt og observerer vores undervisning", siger hun.

Eleverne fejrer Frankofonidag

Men det er ikke kun lærerne, der kommer på besøg på Risskov Gymnasiet. Gymnasiet inviterer nemlig også hvert år 8. og 9. klasseeleverne over for at fejre Frankofonidag.

"Eleverne på Risskov Gymnasium står her for at forberede workshops. Og de laver også noget underholdning og sanglege, og så slutter de dagen af med at servere crêpes. Det er altid en rigtigt god og sjov dag for eleverne. På den måde får eleverne også en ide om, at de arbejder med fransk på spændende og sjove måder på gymnasiet, og vi håber jo på, at vores elever fortsætter med fransk i gymnasiet".