Hjælp, som de unge har savnet i forbindelse med uddannelsesvalget. Mere viden om forskellige job og uddannelser og hjælp til at finde deres interesser og muligheder. Pigerne efterlyser mest hjælp.
fra EVA-undersøgelsen "Unges veje mod ungdomsuddannelse"
Store kønsforskelle i valg af ungdomsuddannelse
Ungdomsuddannelserne er kønsopdelte, viser en ny Eva-undersøgelse. 95 procent af drengene vælger teknologi, byggeri og transport, mens kun 13 procent af dem vælger omsorg og pædagogik. Drenge vælger mere efter at uddannelsen ligger geografisk tæt på.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
"Det er helt centralt, at de unges blik for, hvad piger og drenge kan og skal her i livet, udvides. Derfor er der behov for, at man i vejledningen er mere bevidste om at sætte fokus på køn, så de kønsstereotyper, der tydeligvis har stor indflydelse på, hvilke ungdomsuddannelser unge vælger at søge ind på, udfordres. Det kan for eksempel ved hjælp af rollemodeller, der gør det nemmere for de unge at se sig selv i andre typer fag og uddannelser", siger Camilla Hutters, der er chef for ungdomsuddannelsesområdet hos Eva ifølge en pressemeddelelse.
Undersøgelsen er en del af forløbsundersøgelsen "Unges veje mod ungdomsuddannelse", der følger et udsnit af 8.-klasse-elever fra skoleåret 2016/17 og fire år frem. Denne gang er der tale om en spørgeskemaundersøgelse, hvor 8.000 unge er blevet spurgt i foråret 2018.
Uddannelse tæt på bopæl
Der er også kønsforskelle på, hvordan de unge vælger ungdomsuddannelse. Pigerne beslutter sig tidligere for en ungdomsuddannelse, er mest optaget af det og føler sig også mest pressede. 13 procent af pigerne og 12 procent af drengene har savnet hjælp til at træffe uddannelsesvalget, og især drengene ønsker mere tid til at træffe valget.
Både drenge og piger ønsker en uddannelse, der giver muligheder for videreuddannelse, for job i fremtiden og for at beskæftige sig med noget, de finder interessant. Men blandt faktorer, der har betydning for valget, siger flest drenge, at det betyder noget, hvor uddannelsen ligger og om de kender nogle, der er i gang med uddannelsen. 37 procent af drengene og 25 procent af pigerne nævner, at det har betydning, at uddannelsen ikke ligger for langt væk fra hvor de bor nu. 19 procent af drengene vil gerne kende nogle på uddannelsen, her er tallet 11 procent for pigernes vedkommende.
50 procent af pigerne vælger en gymnasial uddannelse og kun 3 procent af dem vælger en erhvervsuddannelse. Der er 40 procent af drengene, der vælger en gymnasial uddannelse, mens 11 procent af dem vælger en erhvervsuddannelse.