Afskaffelse af 10. klasse: Specialelever får mulighed for at tage 9. klasse over to år
Specialledernes formand er glad for, at elever i specialundervisning vil kunne tage et ekstra år i grundskolen, når 10. klasse forsvinder. Det vil nogen få brug for, men Miguel Svane er bange for, at fortællingen bliver, at de skal gå 9. klasse om.
HenrikStanekJournalist på folkeskolen.dk/specialpædagogik
Sent tirsdag
aften præsenterede regeringen, SF og Dansk Folkeparti en aftale om den nye
erhvervs- og professionsrettede gymnasieuddannelse epx. Aftalen afskaffer 10.
klasse, men det fremgår, at elever i specialundervisningstilbud får mulighed
for at tage 9. klasse over to år.
Annonce:
Miguel Svane kalder
løsningen for et minimumsønske fra Skolelederforeningens faglige klub for
specialledere, som han er formand for.
”Vi er ikke
forelsket i, at politikerne lukker 10. klasse. Det bryder vi os ikke om i
Skolelederforeningen generelt, for uden 10. klasse bliver der mindre tid til at
udvikle elever i udsatte positioner eller med særlige behov. 10. klasse i både
almen og special har vist sit værd igennem mange år”, siger han.
Flere
spørgsmål end svar
Miguel Svane er
bange for, at fortællingen vil blive, at eleverne skal gå 9. klasse om.
Annonce:
”Det er en
svær måde at beskrive sig selv på, når man i forvejen er i en identitetskrise. Vi
må finde veje ud af det, så vi kommer derhen, hvor et ekstra år i 9. klasse er
en naturlig mulighed. Derfor skal vi som specialledere tale godt sammen med
lederne fra almen om, hvad det vil sige at gå to år i 9. klasse”.
"Der vil være elever, som får brug for et ekstra år i 9. klasse", vurderer Miguel Svane.Foto: Lars Dokkedahl, Nyborg Heldagsskole
Han har ikke
et konkret bud på, hvor mange der vil få behov for at strække 9. klassetrin
over to år.
”Jeg har svært
ved at sige, hvor mange det bliver, men nogle bliver det da. Det skal aftales
med forældrene og PPR, men hvad med eleven som får 10 i dansk og 00 i matematik
og derfor ikke kan komme ind på epx? Kan hun gå 9. klasse om? Er det noget, man
kan beslutte i sidste time? Vi ved heller ikke, om elever i ungdomsskolernes
heltidsundervisning skal kunne gå to år i 9. klasse, da de hører under en anden
lovgivning”, siger han og konstaterer, at han har flere spørgsmål end svar.
Susanne Hjermitslev,
som er formand for Samrådet af Specialskoleledere, har svært ved at vurdere,
hvad muligheden for to år i 9. klasse, kommer til at betyde. Men for hendes
egne elever på Stensagerskolen i Aarhus ændrer det ikke det store. De er
mentalt retarderede i varierende grad og er samtidig præget
af svære funktionsnedsættelser på andre områder.
”Vi kører med
skema fra 8 til 14 i både 9. og 10. klasse, så medmindre vores elever tager
på efterskole efter 9. klasse, vil de
ikke mærke forskel. Uden muligheden for et ekstra år hos os, skulle de have
været på STU et år tidligere, og i dag synes mange ikke, at de er klar til det
efter 10. klasse. Så det er kun godt, at de kan fortsætte i skolen og blive
mere modne”, siger Susanne Hjermitslev.
Den nye epx
Frem mod 2030
indføres en ny toårig gymnasial retning med mulighed for et års overbygning –
den såkaldte epx.
Uddannelsen er
mere professions- og erhvervsrettet end de nuværende stx, hhx og htx, og elevernes skoledag bliver en kombination
af praktisk og boglig undervisning. Adgangskravet er en bestået afgangseksamen fra grundskolen
svarende til et karaktergennemsnit på mindst 02.
Den kommunale
10. klasse bliver nedlagt og integreres i epx. Det vil fortsat være muligt at tage
10. klasse på efterskoler og frie fagskoler.
Nedlæggelsen
af 10. klasse skal være med til at finansiere driften af epx, som fuldt indfaset
vil give en årlig merudgift på 2,3 milliarder kroner.
Det vil ikke
være muligt for hendes elever at komme på den nye epx.
”Uddannelsen
er slet ikke relevant for vores elever. Man har bygget juniormesterlære på i
folkeskolen, men vi har måske en enkelt elev, som vil kunne klare det. Ellers
venter der dem en fremtid i et beskyttet job”, siger formanden for Samrådet af
Specialskoleledere.
Annonce:
Så mange som muligt
skal på epx
Uanset hvordan
modellen for 9. klasse bliver strikket sammen, må målet være, at så mange som
muligt bliver parate til den nye epx, mener Miguel Svane.
”For nogle af
vores elever vil fgu være en god løsning, men vores hovedfokus må være at få eleverne
på efterskole og på epx, så vi støtter op om de politiske intentioner. Men det
kræver, at uddannelsesinstitutionerne bliver klædt på til at tage imod dem”.
Mange elever i
specialundervisningstilbud har ikke de sociale og følelsesmæssige kompetencer på
plads, så de er usikre på sig selv og på verdenen udenfor de specialpædagogiske
omgivelser.
Annonce:
”Vi gør alt,
hvad vi kan for at forberede dem på livet ved at træne dem i praktikker, men de
skal være trygge ved det nye epx-sted. Derfor skal de møde lærere og mentorer,
og der skal laves handplaner for deres støttebehov. Så kan projektet til
gengæld lykkes”.
Speciallederne
vil være med til at udvikle epx
Det fremgår af
den politiske aftaletekst, at de gode erfaringer fra lærerværelset, for eksempel
fra 10. klasse, erhvervsuddannelserne og hf, skal tages med videre på epx. Det
er også vigtigt at inddrage specialskolerne, mener Miguel Svane.
”Vi har elever,
som får 2-, 4- og også 7-taller, selv om de har svært ved indlære, så vi kan
byde ind med, hvilken form for pædagogik og psykologisk paratviden der skal til
for at understøtte unge mennesker fra et specialpædagogisk miljø”.
Hvis ikke
specialskoleledere og også lærere med specialpædagogisk viden bliver budt med til
bords, når rammerne for epx skal udvikles, vil mange specialelever fortsætte i fgu,
forudser specialledernes formand.
”Vi skal med
ind i overvejelserne. Heldagsskolerne har for eksempel elever, som lige er
kommet fra et ophold på en psykiatrisk afdeling. De er hårdt ramt, så epx skal
kunne noget særligt. Der er lagt op til, at uddannelsen skal have et bredt
ungdomsmiljø, for det vil give de unge mange sociale muligheder og aktiviteter.
Det er godt, hvis blot man støtter op om de unge, som har behov for det”, siger
Miguel Svane.
Elever, som
ikke består folkeskolens afgangseksamen, får et retskrav på at kunne begynde på
fgu.