Trivselsmålinger

Trivselskommissionen foreslår revision af trivselsmålingerne

Målingerne bør både ændres og først bruges fra 4. klasse, anbefaler Trivselskommissionen.

Offentliggjort Sidst opdateret

Der er brug for en revision af de nationale trivselsmålinger, lyder en anbefaling fra Trivselskommissionen, skriver skolemonitor.dk. 

I et interview med skolemediet løfter formand Rasmus Meyer sløret for en af kommissionens anbefalinger. 

Den indebærer blandt andet, at målingerne først skal introduceres i 4. klasse i stedet for i dag, hvor det allerede sker i børnehaveklassen.

"For det er først der, at de kognitivt vil kunne besvare dem på en meningsfuld måde", siger Rasmus Meyer til Skolemonitor. 

Kommissionen anbefaler generelt, at antallet af målinger af elevernes trivsel begrænses, og kommissionen mener også, at der er brug for et nyt navn til målingerne, uden dog selv at vil komme med et bud. 

Rasmus Meyer talte for nylig på KL's Børn og Unge Topmøde, hvor han også afslørede lidt af indholdet af de kommende anbefalinger. 

Her fortalte han, at en af de vigtigste anbefalinger bliver, at der er brug for et paradigmeskifte væk fra diagnoserne. 

"Vi har en kulturel tilbøjelighed til oversætte almenmenneskelige forhold til noget sygeligt, noget patologisk, så børn og unge bruger begreber fra et sundhedsfagligt regime til at begribe sig selv med", sagde han. 

Kommissionen mener, at kategorierne mistrivsel og sygdom skilles tydeligere ad, så børn og unges trivsel og de bump, de møder på vejen, ikke sygeliggøres. Formanden sagde også, at der er brug for, at vi kommer væk fra, at diagnoser er en forudsætning for, at børn og unge får hjælp og støtte, når de har behov for det.