"December er ultimativt den bedste måned for hele skolen".
Sådan lyder det fra en meget julebegejstret lærer i en undersøgelse fra Folkeskolen.
Her svarer det store flertal af lærerne, at julen ikke bare er hyggelig. Den har også afgørende
betydning for klassefælleskabet og elevernes trivsel i en skole, hvor det
faglige ellers fylder.
81 procent svarer, at i høj eller nogen grad bidrager til elevernes trivsel og klassefællesskab, at de laver juleaktiviteter med eleverne.
Kun seks procent svarer, at aktiviteterne i mindre grad
eller slet ikke bidrager positivt.
2.133 lærere har svaret på spørgeskemaet, som er udsendt i samarbejde med Danmarks Lærerforening.
Lærer: December står i kontrast til den travle hverdag
Folkeskolens faglige rådgiver i engelsk Maria Roneklindt skrev for nylig i et indlæg, at hun har dedikereret december til “trivselsmåned”.
"Det betyder fuldt fokus på alt, hvad der kan være med til at gøre klassen til et dejligt sted at være (og lære)", skrev hun.
Charlotte Gonnsen, der arbejder på Brændkjærskolen i
Kolding som klasselærer i 3., er også en de juleglade lærere, som aktivt bruger julemåneden til at have fokus på elevernes trivsel.
”For mig er december en måned, som står lidt i kontrast til
den travle hverdag. Jeg prøver at sætte mere fokus på det hyggelige, det
eventyrlige og det magiske”, fortæller hun.
For Charlotte Gonnsen er det netop trivslen og klassefællesskabet, som er det vigtigste i løbet af årets sidste måned.
”Jeg synes stadig, at fagligheden er der, men det er trivslen,
samværet og fællesskabet, der er i højsædet i julen for mig. Men det er jo
også en af mine kerneopgaver som lærer”, fortæller hun.
Det synspunkt er hun langt fra alene om at have. En af de mest julebegejstrede lærere i undersøgelsen skriver:
"December er ultimativt
den bedste måned for hele skolen. Både store og små. Der er så mange
'komme-hinanden-ved' aktiviteter, som er gode for klassen og for fællesskabet”.
Samme lærer fortsætter:
”På lærerværelset giver julen og traditionerne de
fortravlede lærere mulighed for at tale lidt sammen og nyde lærertilværelsen
lidt. Man har ikke så travlt i julen på samme måde som resten af året",
skriver vedkommende.
Der er også en lærer, der fremhæver julens drilske tradition som givende for klassefælleskabet.
"Især nissevenner kan med den rigtige styring give elever i mellemtrinnet en god oplevelse af at gøre gode ting for hinanden, samtidig med at de øver sig i at ’drille’ på en god måde uden at gå over grænsen og tage imod godsindet dril fra deres nisse".
Julen varer længe, koster mange penge
Men selvom mange lærere oplever, at julen er en god anledning til at lave noget hyggeligt med eleverne, byder
højtiden også på bekymringer hos flere lærere om blandt andet materialisme, ulighed og
bæredygtighed.
"Gaver hører til i hjemmene. Det er ikke en skoleting.
Nissevenner har fanden skabt. Det lyder sjovt, men det bliver oftest til
diskussioner om ulighed og uretfærdighed", skriver en lærer.
Samme holdning lyder fra en anden af lærerne i undersøgelsen.
"I stedet for nissevenner, der kan skabe stress, har vi lavet aktiviteter,
der handler om at glæde andre, uden at det koster penge".
Folkeskolens undersøgelse viser, at en årlig juleklippeklistre-dag er den mest udbredte juleaktivitet. Og selvom der er stor opbakning til dagen, giver den også anledning til frustrationer for nogle lærere.
"Jeg oplever juleklippedag som meget kaotisk. Eleverne gider
alligevel ikke klippe, og jeg synes, der er et stort resursespild af papir,
klister, garn, stof og meget mere".
I undersøgelsen er der flere lærere, som efterspørger et større fokus på genbrug på klippe-klistre-dagen.
Om undersøgelsen
Folkeskolens undersøgelse er foretaget i samarbejde med Danmarks Lærerforening, der har sendt spørgeskemaet til næsten 10.000 tilfældigt udvalgte medlemmer. 2.133 har besvaret spørgeskemaet.
Nogle elever ser det som en ‘fri fra undervisning’-tid
Selvom december for mange lærere og elever er en hyggelig
måned, er der også flere lærere i undersøgelsen, der påpeger, at det er
vanskeligt at skabe en god balance mellem hygge og den faglige undervisning.
"Jeg synes, at juletraditioner tager alt for meget tid
fra den almindelige undervisning. Det er forstyrrende for børnene, men
hyggeligt og samlende", skriver lærer.
Det samme oplever en anden lærer.
"Nogle gange kan julen blive betragtet som en ‘fri fra
undervisning’-højtid, hvilket kan være trættende at skulle diskutere".