Vi fik for nogle år siden et påbud på vores Linje
S, specialgrupperne, der omhandlede vold og trusler om vold. Vi er en skole,
som både rummer almen og special, hvilket betyder, at vi siden 2020 har haft de
to arbejdsmiljøgrupper slået sammen, for at sikre at vi arbejder i samme
retning.
Da påbuddet blev givet til Vitaskolen, valgte
vi at gribe det således an:
Vores specialgruppe, Linje S, gik i gang med
at udvikle et mestringsskema, som skulle laves på alle børn i specialdelen.
Dette skema blev efterfølgende udviklet til en mestringsbog, som tager
udgangspunkt i affektudbrudsmodellen og zonen for nærmeste udvikling. Den
indbefatter også elevsamtaler, der afholdes ud fra de 9 H’er, samt beskrivelse
af fagligt niveau, metoder og didaktik. Sidst i mestringsbogen er
mestringsskemaet, som viser handlemuligheder for de voksne, hvis barnet udviser
en bestemt adfærd.
I almen var der ikke behov for en lige så stor
udgave, men i stedet valgte vi kun at benytte os af mestringsskemaet. Det betød,
at alle børn, hvor lærerne eller pædagogerne oplevede udadreagerende adfærd,
fik til opgave at udarbejde skemaet i samarbejde med skolens AMR.
Videre i forløbet valgte vi at give
implementeringen en særlig opmærksomhed, da det ikke kun kræver skemaer, men
også en forståelse for, hvad vold er, og hvad risiko for vold indebærer. Skolen
afholdt derfor et fællesmøde om aftenen, hvor alle skolens ansatte mødte op.
Dette møde omhandlede håndtering af vold eller risiko for vold.
Mødet blev afholdt af skolens AML, som
gennemgik procedurer og retningslinjer ang. vold eller risiko for vold. Mødet
omhandlede ligeledes registrering af grænseoverskridende hændelser, konfliktoptrapning
og nedtrapning, samt mestringsskemaet, også kaldt risikovurderingen. Derudover
gennemgik vi en nyrevideret retningslinje, som skolen havde udarbejdet i samarbejde
med arbejdsmiljøgruppen, som omhandler håndtering og registrering af
grænseoverskridende hændelser. Denne retningslinje giver også eksempler og en definition
på, hvad fysisk og psykisk vold er.
Skolens ledelse har i forlængelse af
opdateringen af retningslinjen også udarbejdet en reaktionstrappe til
medarbejderne. I den står det beskrevet, hvordan man som medarbejder skal
håndtere børn, der udviser en særlig adfærd. Det står ligeledes beskrevet,
hvornår forældre kontaktes, hvornår vi afholder møder, og hvornår ledelsen
inddrages.
For at sikre at medarbejderne fik prøvet de
forskellige elementer af, som var gennemgået, blev de præsenteret for en kort
film på https://voldsomudtryksform.dk, som
omhandler grænseoverskridende hændelser og reaktioner derpå. Medarbejderne
skulle efterfølgende fremlægge for hinanden, hvordan de mente, situationerne
kunne have været håndteret hensigtsmæssigt.
Arbejdstilsynet var forbi igen d. 21.maj 2024,
for at følge op på en arbejdsskade. I den opfølgning sikrede de sig også, at
der arbejdes med vold og risiko for vold. Arbejdstilsynet var glade og
tilfredse med vores arbejde og havde derfor ikke nogen anmærkninger efter deres
besøg.
Skoleleder Ole Lerke