Vælg at blive leder nu

Konkurrencen om lederjobbene er til at overskue, og der bliver i fremtiden endnu mere rift om ledere, der vil beskæftige sig med folkeskole og undervisning

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Vil du være leder, er det en god idé at springe til her og nu. Mange ledere inden for skole og undervisning har nået en alder, hvor de snart forlader arbejdsmarkedet, og der bliver allerede nu slået stillinger op, hvor der er langt imellem de kvalificerede ansøgere.

»Der er ikke den rift om lederjob, som der tidligere har været. I vores landsdel blev der for nylig slået en stilling som skoleleder op, som ingen søgte. Vil man være leder, er det derfor et godt tidspunkt at gå i gang nu«, siger Carsten Søndergaard.

Han har været leder af Gandrup Skole i Nordjylland i fem år, og selvom arbejdsugen er på over 50 timer, og det ikke er usædvanligt, at han er på job til et stykke ud på aftenen, kan han godt anbefale andre at gå samme vej.

»Jeg blev skoleleder, fordi jeg ville beskæftige mig med ledelse og pædagogik. Hvis andre har det på samme måde, er jobbet det rigtige. Så man skal ikke holde sig tilbage, selvom vilkårene for ledelse kunne være bedre«.

Det sidste hentyder til, at lønnen er til at overse, og at der bruges mange resurser på administration og bureaukrati.

Carsten Søndergaard har et par gode råd til dem, der har lyst til at bevæge sig fra menig til leder.

»Det vigtigste er måske at cleare planerne med baglandet«, siger han. »Hvis familien ikke er indforstået med, at det kræver en særlig indsats at være leder, er det en dårlig idé at gå i den retning. Snak med dem derhjemme om, at du som leder kan komme til at bruge mere tid på arbejde. De må også indstille sig på, at jobbet vil tage meget af din opmærksomhed«.

Et andet råd handler om uddannelse. Hvis du vil være leder, skal du være parat til at tilegne dig viden om ledelse, og du skal være parat til at udvikle dig personligt.

»Mange prøver forskellige lederopgaver, men jeg gik direkte fra menig lærer til skoleleder. Det kunne lade sig gøre, fordi jeg deltog i et godt lederudviklingskursus arrangeret af Aalborg Kommune. Her fik jeg viden om de forskellige lederopgaver, og jeg fik indsigt i, hvordan jeg fungerer i lederrollen. Det er guld værd, når man står i det rigtige lederjob«, siger den nordjyske skoleleder.

Et råd mere: Det er godt at prøve kræfter med organisatorisk arbejde, ikke mindst hvis det er i skolesammenhænge.

»Dels lærer du noget om, hvordan tingene fungerer, og hvad de forskellige administrative opgaver går ud på, dels får du en fornemmelse af, hvordan beslutningerne bliver truffet. Det sidste er ikke mindst vigtigt, fordi man som leder skal være i stand til at skære igennem«.

I disse år er der ikke så meget prestige forbundet med at være skoleleder, men det kan ændres, mener Carsten Søndergaard:

»Hvis politikerne foretager sig det rigtige og fjerner de overflødige opgaver, som lederne bliver pålagt, og samtidig hæver lønnen, kan det hurtigt igen blive attraktivt at være skoleleder, så jeg ser positivt på lederjobbet i fremtiden«. |