Forældre føler sig ikke velkomne

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Mange lærere foretrækker at holde forældrene i en armslængdes afstand af det, der sker i skolen, skriver forskning.no om de foreløbige resultater fra et stort forskningsprojekt om forældreinvolvering i de ældste klasser på syv norske skoler.

Som en del af den norske skolereform Kunnskapsløftet stilles der store forventninger til forældrenes indsats og dermed til, at lærerne i højere grad involverer forældrene i undervisningen. Blandt erfaringerne fra projektet er, at lærerne ved skoler i middelklasseområder føler, at forældrene involverer sig meget og ofte henvender sig. Derimod oplever nogle af forældrene, at deres engagement forsøges dæmpet ned fra skolens side:

»Lærerne signalerer, at de ikke vil have forældrene for tæt på skolehverdagen. Det er dem, der er de professionelle«, siger projektleder, seniorforsker Unn-Doris Karlsen Bæck, til forskning.no

De færreste lærere stiller forventninger om, at forældrene skal hjælpe børnene med lektier - der er faktisk nogle lærere, der opfatter det som et problem, at forældrene hjælper deres barn for meget.

Forskerne mener, at lærerne er usikre på, hvordan de skal håndtere forholdet til hjemmet, fordi de ikke har lært noget om det i deres uddannelse, og at de derfor forsøger at holde forældrene på afstand.

Forældre fra de etniske minoriteter i Norge er som gruppe mere underdanige i deres forhold til skolen:

»Minoritetsforældre føler på deres side, at de bør træde varsomt i forhold til skolen som arena. De ser ofte på skolen og uddannelse som ekstremt vigtigt, og mange følger også op på deres børns skolearbejde mindst lige så godt som norske forældre«, siger Unn-Doris Karlsen Bæck.

Projektet »Learning environment and cultural encounters in school: A study of parental involvement in lower secondary school« gennemføres af Norut Samfunn i samarbejde med blandt andre Danmarks Pædagogiske Universitetsskole