Pigetid i børnehaveklasse i Fredericia

Pigeskoler hæver karaktererne – for nogle

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

En engelsk undersøgelse af 700.000 pigers karakterer viser, at pigerne klarer sig meget bedre i rene pigeskoler. Den engelske avis The Guardians nyhed blev flittigt citeret i danske medier i marts. Men kilden til oplysningerne, forlaget The Good Schools Guide, vil ikke lægge navn til konklusionen.

Forlaget har set på tabellerne over det, der kaldes »value added« - den helt officielle opgørelse over forbedringen af pigernes karakterscore renset for effekten af deres socioøkonomiske baggrund, fra de forlader primary school som 11-årige og frem til afgangsprøven. 647.942 piger, der har taget afgangsprøve fra en almindelig statslig engelsk skole, og 71.286 piger, der har taget afgangsprøve fra en statslig ren pigeskole, indgår i analysen. Pigerne i de almindelige skoler følger det nationale gennemsnit - 20 procent af dem klarede sig dårligere ved afgangsprøven end forventet. Gennemsnitligt havde pigerne i pigeskolerne derimod alle forbedret deres score, og især de piger, der havde dårlige resultater fra primary school, gjorde store fremskridt i pigeskolen.

Men på sin hjemmeside afviser redaktionen af The Good Schools Guide, at man kan ­konkludere, at piger vil klare sig bedre i skoler uden drenge:

»Af mange grunde: Piger - og deres forældre - er nødt til at foretage et aktivt valg for at gå i en offentlig pigeskole - standardmuligheden vil normalt altid være en blandet skole. Dermed er pigeskolepiger sandsynligvis mere motiverede og har større forældrestøtte. Det samme gælder dog rene drengeskoler, og her ser man ikke det samme mønster. Den sikreste konklusion at drage er, at piger, der vælger pigeskoler, har tendens til at klare sig godt dér - et godt argument for at tilbyde dem som en mulighed, men ikke for et generelt kønsopdelt skolesystem. Der er mange gode argumenter for at lade piger gå i blandede skoler«, hedder det. Blandt argumenterne er pigers tendens til at danne kliker - fint for dem, der er med i kliken, men hårdt for dem, der er udenfor - samt at pigerne har brug for at lære at håndtere drenge og konkurrere med dem.

»Hvis man vil finde det sikre svar på, hvor stor en andel af piger der er bedst stillet med en ren pigeskole, ville man være nødt til at udpege en gruppe piger i et lokalområde uden pigeskoler og matche dem med en gruppe i et område med et godt udbud af pigeskoler og følge dem i ti år eller deromkring - ikke dyrt, hvis man hægter sig på et af de store langtidsstudier, men uglamourøst og langsomt«, konstaterer The Good Schools Guide.

Læs artiklerne »Where do girls do best?« og »Do girls do better in girls' schools?« på www.goodschoolsguide.co.uk og »Girls do better with­out boys, study finds« på www.guardian.co.uk