Tro på børnenes evner

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Jo mere forældrene tror på, at barnets gode resultater i matematik skyldes barnets evner, desto mere korrekt bliver barnets egen vurdering af sine evner. Jo mere forældrene begrunder de gode resultater med barnets anstrengelser, desto mere overvurderer barnet sine evner.

Det er konklusionen på en finsk undersøgelse blandt godt 200 børn og deres forældre i de første skoleår.

Forskerne forestiller sig, at en forklaring kan være, at forældrenes tendens til at henføre succes til barnets evner styrker barnets forståelse for sine egne evner. Og de konkluderer, at forældre og lærere kan bruge positiv feedback på elevernes færdigheder som et værdifuldt redskab til at støtte elevens fremskridt.

Katja Rytkönen, Kaisa Aunola, Jari-Erik Nurmi: »Do Parents' Causal Attributions Predict the Accuracy and Bias in their Children's Self-Concept of Maths Ability?« er offentliggjort i tidsskriftet »Educational Psychology«, vol. 27, nummer 6