Der mangler plads til dialog
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Den traditionelle klasseundervisningsform, hvor læreren stiller et spørgsmål, som vedkommende selv kender svaret på, en elev svarer, og læreren giver feedback (»Initiation-Response-Feedback«), dominerer i matematikundervisningen i de engelske klasselokaler. Det konkluderer det engelske clearinghouse for uddannelsesforskning, EPPI-center, efter et systematisk review af 15 engelske forskningsrapporter. De engelske lærere lægger ikke tilstrækkelig vægt på brugen af dialog mellem børn og lærere til at stimulere børnenes evne til at tænke matematisk. Og forskningen tyder på, at det i nogen grad skyldes kravet om, at lærerne skal igennem de nationale læseplaner inden for et begrænset tidsrum. Dertil kommer, at lærerne oplever, at test-regimet og presset for at nå krævende nationale mål gør det svært at afse tid til en mere reflekterende dialog med eleverne.
Kyriacou C., Issitt J.: »What characterises effective teacher-initiated teacher-pupil dialogue to promote conceptual understanding in mathematics lessons in England in Key Stages 2 and 3« kan downloades på http://eppi.ioe.ac.uk