Effekten af Reading Recovery holder stadig i 4.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Det er for længst dokumenteret, at en til en-programmet Reading Recovery kan løfte svage begynderlæsere, så de bedre kan følge med deres klasse i læsning. Nu har et engelsk forskningsprogram fulgt en gruppe Reading Recovery-elever og en kontrolgruppe af børn med tilsvarende social baggrund og tilsvarende læsevanskeligheder helt op til 4. klasse, og undersøgelsen viser, at effekten af Reading Recovery-indsatsen i 1. klasse stadig holder. 73 Reading Recovery-børn og 48 børn, der ikke havde fået Reading Re­covery-undervisning, blev testet ved slutningen af 4. klasse, hvor de er ni år gamle. Reading Recovery-børnene var på niveau 3b i læsning og dermed godt på vej mod niveau 4, som er det forventede niveau i læsning, når børnene slutter primary school som 11-årige. Sammenligningsbørnene var i gennemsnit på niveau 2a, altså signifikant lavere.

Blandt de læsesvage børn, som har gået på skoler uden Reading Recovery, er der signifikant flere, der er henvist til specialundervisning.

»Det har følelsesmæssige konsekvenser for både børnene og deres familier, men også økonomiske konsekvenser for skolen og kommunen«, påpeger rapportens forfattere.

Jane Hurry og Andrew Holliman: »The impact of Reading Recovery three years after intervention«, Institute of Education, University of London. Kan downloades fra www.ioe.ac.uk