Hjælp til at styre tiden

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Også voksne, velfungerende mennesker kan have problemer med at holde styr på tid og kalender, men for børn med handicap som ADHD og autisme er selve begrebet tid svært at håndtere. En svensk forsker har nu udviklet KaTid, et instrument til at kortlægge disse børns tidsopfattelse gennem informationsindsamling fra såvel barn som forældre. Instrumentet kan også bruges til at kortlægge udviklingen af tidsopfattelse hos normalt fungerende børn, og på baggrund af en sammenligning har Gunnel Janeslätt identificeret bestemte elementer i tidsoplevelsen, som volder de handicappede børn særlige problemer. Typisk halter de handicappede børn betydeligt efter de normaltfungerende børn og lærer klokken og forstår tidsbegreber langt senere. Men Gunnel Janeslätt kunne ikke se mønstre i forhold til, hvilken diagnose børnene har. Næste mål er at undersøge, om KaTid også kan bruges til at tjekke effekten af forskellige indsatser for at lære børnene klokken og støtte dem i deres tidsplanlægning.

Gunnel Janeslätts ph.d.-afhandling ved Karolinska Institutet »Time for time - Assessment of time processing ability and daily time management in children with and without disabilities« kan hentes på www.ki.se/