Børn kan lære at takle angst

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

De senere år har man i flere lande arbejdet med kognitiv terapi, det vil sige en form for undervisning som metode til at forebygge depression hos skolebørn (for eksempel hos børn af depressive forældre). Nu har et amerikansk forskerhold benyttet den samme metode til at takle og forebygge angstlidelser som panikangst og angst i samværet med andre mennesker hos 7-11-årige børn. 60 børn med begyndende angstproblemer blev delt i tre grupper - 20 børn, der fik kognitiv adfærdsterapi to timer om ugen i ni uger, en gruppe, der fik samme gruppeundervisning, men hvor også mindst en af barnets forældre fik undervisning, og en kontrolgruppe, der ikke fik nogen behandling.

På en skala fra 0 til 100 for sværhedsgraden af børnenes angst var angsttilstanden i begge behandlede grupper faldet fra 46 til 28. I den tredje gruppe var der dog også sket et fald - fra 42 til 34 - formentlig på grund af øget bevidsthed om angstproblemerne. Men et helt år efter behandlingen var de to behandlede grupper af børn kun halvt så svært ramt af angst som kontrolgruppen, så gruppeterapien virkede altså angstforebyggende på sigt. Om det vil have effekt ind i voksenlivet, ved vi desværre først om adskillige år, skriver Forskningsnyt fra Psykologi.

Artiklen »Angstforebyggelse hos skolebørn« i Forskningsnyt fra Psykologi, december 2008, er baseret på »School-based Interventions for Anxious Children«, Journal of the American Academy of Child and Adolescent Psychiatry, 47 (9)