Pigerne overhaler drengene i matematik
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Også i matematik har norske pigers karakterer nu overhalet drengenes. I en splinterny norsk undersøgelse ligger pigerne i snit 0,18 karakter højere i matematik (på den norske sekstrinsskala). Forskellen er dog størst i faget norsk, hvor pigerne ligger mere end en halv karakter højere end drengene. Og spredningen i karakterniveau er større hos drengene end hos pigerne:
»Der er drenge, som klarer sig godt, men samtidig er der en relativt stor andel drenge, som har meget dårlige resultater i skolefagene. Der er langt flere drenge end piger, som har få kundskaber i centrale skolefag. For en del drenge kan dette medføre tidligt frafald fra uddannelsessystemet, store vanskeligheder med at komme ind i arbejdslivet og øget sandsynlighed for udvikling af alvorlige adfærdsproblemer«, skriver professor Thomas Nordahl, der har gennemført en undersøgelse som en del af evalueringen af sin såkaldte LP-model på over 100 norske skoler. I sammenligning med en tilsvarende karakterundersøgelse fra 2002 er kønsforskellene ikke ændret voldsomt - bortset fra i matematik, hvor pigerne har overhalet drengene. Thomas Nordahl vurderer, at det kan skyldes, at den norske skolereform i 1997 har været i pigernes favør.
»Det vil sige, at de mere individualiserede og varierede arbejdsformer i skolen har ramt drengene negativt. Det passer med observationsstudier, som viser, at drenge ikke mestrer den type arbejdsformer i skolen særligt godt«, skriver Thomas Nordahl.
Og hvor man umiddelbart ville tro, at drenge var mere selvhævdende end piger, viser det sig, at pigerne også her klarer sig bedre end drengene. Det handler om at kunne give udtryk for egne meninger, om at være aktivt deltagende og om at kunne sige nej. Også trivselsmæssigt klarer pigerne sig bedst - forskellen er dog mindre, når eleverne selv vurderer, i forhold til når det er læreren, der har vurderet. Og drenge er overrepræsenteret inden for adfærdsproblemer, handicap og andre vanskeligheder bortset fra høreproblemer.
»... når drengene ikke klarer sig, må det være omgivelserne, der er noget i vejen med. Indlæring og opdragelse handler om en bevidst påvirkning, som voksne har ansvar for. Når drenge ikke lykkes i skolen, bør vi voksne kunne stille spørgsmål til den indlæring og opdragelse, vi bedriver«, skriver Thomas Nordahl.
Professor Thomas Nordahls artikel »Gutter og jenters situasjon og læring i skolen« kan hentes på Højskolen i Hedmarks hjemmeside www.hihm.no
»Når drenge ikke lykkes i skolen, bør vi voksne kunne stille spørgsmål til den indlæring og opdragelse, vi bedriver«