... dengang for 20 år siden

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Gør det private offentligt.

Elevvold er ikke et individuelt problem - må ikke blive et individuelt problem. Vi har måske glemt i fællesskab at drøfte, hvordan vi tackler opløb til voldelige episoder, hvem der griber ind, og hvordan vi opfører os over for den, det er gået ud over. Er vi med til at cementere opfattelsen af, at man selv har skylden, eller anser vi elevvold for et resultat af skolens struktur, af den måde, vi organiserer arbejdet på, hvor mange lærere vi er, og hvordan der visiteres .

Ved at gøre voldsproblemer synlige og offentlige kan vi være med til at hjælpe og forebygge eventuelle psykiske kriser hos den, det er gået ud over. Elevvold er et kollektivt problem.

aviS nummer 1, januar 1988

Er husholdningskonsulenter en luksus?

»Hver dag møder jeg familier, der ikke kan klare den daglige husførelse«, siger Hanne Reintoft. Vi foreslår, at der ansættes husholdningskonsulenter i kommunalt regi. Deres primære opgave skal være at rådgive borgerne i daglig husførelse - også inden de bliver sociale tilfælde. En sådan rådgivning har landboorganisationerne tilbudt deres medlemmer i over 60 år. De erfaringer, der ligger fra dette arbejde, viser, at det nytter. Som den tidligere formand for De jyske Husmandsforeninger, Hans Larsen-Ledet, sagde i Folketinget: »Mange landbokvinder havde ikke klaret både at være på arbejdspladsen, være med i bedriften og være husmødre - altså at have et tredobbelt job - hvis der ikke havde været hjælp at få hos husholdningskonsulenterne«.

Husholdningslæreren, nummer 2, januar 1988

Endelig i gang.

Til at administrere nye ideer og mange penge er Folkeskolens Udviklingsråd opstået som en Fugl Fønix af Folkeskolens Forsøgsråd. Det nye råd træffer beslutninger selvstændigt i modsætning til det gamle - under ansvar over for ministeren. Udviklingsrådet skal heller ikke længere føre tilsyn med de enkelte projekter - det skal de lokale instanser. En tredje væsentlig forskel er, at rådet nu kan støtte selve projektet op til 100 procent - og ikke kun lærernes evalueringstid.

40 millioner af den første portion på 100 millioner er øremærkede til udviklingsarbejder med henblik på klasselærerfunktionen styrkelse af danskundervisningen og tidligere begyndelse af fremmed­sprog.

Folkeskolen nummer 3, januar 1988