I skoleåret 22/23 modtog 5,1 procent - svarende til 32.500 elever - segregeret specialundervisning, hvilket er den højeste andel i 12 år.
Foto: HRAUN/istock
Andelen i specialundervisning er den højeste i 12 år
Antallet af elever i segregeret specialundervisning stiger fortsat og var i sidste skoleår på sit højeste i 12 år. Samtidig er der forskelle i segregeringsprocenten på tværs af kommunerne, viser en ny analyse. Også når man tager højde for elevgrundlaget.
Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed har i
en ny analyse undersøgt andelen af elever, som modtager segregeret
specialundervisning. Det kan være i en specialklasse, på en specialskole eller
i et dagbehandlingstilbud, mens analysen ikke omfatter elever, som får mindst
12 timers støtte i den almene undervisning.
Analysen har fokus på 0. til 9. klasse i skoleårene 20/20
til 22/23, men trækker spor tilbage til de seneste 12 skoleår. Formålet er at
give kommunerne viden om, hvorvidt de har flere eller færre elever i segregeret
specialundervisning, end man kunne forvente ud fra kommunens elevgrundlag, som
blandt andet er elevernes alder, køn og kontakter med sygehusvæsenet samt
forældrenes resurser.
Hovedresultaterne viser:
- at i skoleåret 22/23 modtog 5,1 procent - svarende til
32.500 elever - segregeret specialundervisning, hvilket er den højeste andel i
12 år. I 11/12 gik 4,3 procent af eleverne i specialundervisning, og det faldt
til 3,8 procent i 15/16. Siden da er andelen kun steget.
- at der er forskelle i kommunernes segregeringsprocent for
skoleårene 20/21 til 22/23. I nogle kommuner er segregeringsprocenten under tre
procent, i andre er den over otte procent.
- at der stadig er forskel på kommunernes
segregeringsprocenter, når analysen tager højde for forskelle i kommunernes
rammevilkår, herunder særligt forskelle i elevgrundlaget.
Ti kommuner i hver sin ende af skalaen
De ti kommuner med højest segregeringsprocent i forhold til
det forventede har i gennemsnit 1,5 procentpoint flere elever i segregeret
specialundervisning, end hvad man kunne forvente ud fra rammevilkårene.
Næstved, Allerød og Faaborg-Midtfyn indtager de tre øverste pladser med
henholdsvis 2,3, 1,9 og 1,8 procentpoint over det forventede.
Omvendt har de ti kommuner med lavest segregeringsprocent i
gennemsnit 1,6 procentpoint færre elever end forventet i specialundervisning.
Her ligger Sønderborg, Vordingborg og Ikast-Brande øverst. De to første
kommuner har segregeret 2,4 procentpoint færre, end man kunne forvente, mens
tallet for midtjyderne ligger på 2,1.
Tallene bygger alle elever, som har modtaget segregeret
specialundervisning i de tre seneste skoleår. På den måde bliver procenten i
hver enkelt kommune baseret på langt flere elever, hvormed den enkelte elevs
betydning reduceres. Det mindsker risikoen for at tilfældigheder, særlige
omstændigheder eller få enkeltindivider påvirker segregeringsprocenten i den
enkelte kommune og dermed resultat på en uhensigtsmæssig måde, skriver
Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed i analysen.
De fleste går i specialklasse
I samtlige skoleår er der en højere andel elever, som
modtager segregeret specialundervisning i specialklasser på en folkeskole end
på specialskoler og dagbehandlingstilbud.
I 22/23 modtog 2,1 procent af alle elever
specialundervisning på en specialskole. Det er en stigning på 0,6 procentpoint
sammenlignet med 15/16, som på landsplan havde det laveste niveau for hele
analyseperioden.
Samtidig modtog tre procent specialundervisning i en
specialklasse, hvilket er en stigning på 0,7 procentpoint i forhold til i
15/16.
”Vi ser samme tendens, hvis vi kigger alene på de seneste skoleår,
da segregeringsprocenten både for specialklasser og for specialskoler har været
stigende. Stigningen i den samlede segregeringsprocent skyldes altså både en
stigning i andelen af elever, som går i specialklasse, og en stigning i andelen
af elever der går i specialskoler eller dagbehandlingshjem”, konkluderer
analysen.
Udvikling opdelt på klassetrin
Flere elever på de ældre klassetrin modtager segregeret
specialundervisning end på de yngre klassetrin.
I sidste skoleår modtog 6,7 procent af eleverne i
udskolingen segregeret specialundervisning, mens det var 5,3 procent på
mellemtrinnet og 3,7 procent i indskolingen.
Trods forskellen har udviklingen på tværs af klasserne været
meget ens. Fra 15/16 til 22/23 er segregeringsprocenten i indskolingen steget
med 1,2 procentpoint, mellemtrinnet 1,3 procentpoint og udskolingen 1,2
procentpoint.
”Hvis vi kun tager de seneste tre skoleår, ser det ud til,
at stigningen i segregeringsprocenten for indskolingen er knap så stejl som for
mellemtrin og udskoling”, forklarer analysen.
Det står i modsætning til en tilsvarende analyse, hvor fokus
var på skoleåret 19/20. Dengang var en af konklusionerne, at stigningen i lidt
højere grad sås blandt elever i indskolingen sammenlignet med stigningen for
elever på mellemtrinnet og i udskolingen. Dette er ikke længere tilfældet. Den
stigende segregeringsprocent allerede i de mindre klasser er dog stadig værd at
være opmærksom på – særligt fordi andre analyser har vist, at relativt få
elever tilbageføres til almenundervisningen, når de først er segregeret”,
skriver Indenrigs- og Sundhedsministeriets Benchmarkingenhed.
Tre ud af fire er drenge
Analysen ser også på udvalgte karakteristika for elever, som
modtager segregeret specialundervisning. Ikke overraskende er drengene væsentligt
overrepræsenteret, nemlig med næsten tre ud af fire elever, selv om de kun
udgør en anelse mere end halvdelen af alle elever. Segregerede elever i også i
højere grad anbragte, og de har i højere grad en psykiatrisk diagnose.