"De elever, vi har, hører til hos os. Vi har rammerne til dem, og forældrene opdager, at deres barn trives og er glad for at gå i skole", siger skoleleder Hans Henrik Dupont fra Pindstrupskolen.

Specialskole med øget tilgang vil gerne have færre elever

Pindstrupskolen på Djursland har fået 21 flere elever siden 2012, så det kniber gevaldigt med pladsen. Skoleleder Hans Henrik Dupont havde set frem til en lille nedgang til sommer, men skolen får igen en overbelægning på ti elever.

Offentliggjort Sidst opdateret

Hver sjette specialskole har fåetflere elever

Pindstrupskolen i Syddjurs Kommune er en af de 25 af landets 156specialskoler, som på trods af øget inklusion har haft fremgang påmindst fem elever siden 2012. Det viser et udtræk afUndervisningsministeriets databank, som det journalistiskeanalysebureau Analystik har foretaget for Folkeskolen. Nogle skoleret steget med få elever, mens det hos andre er tocifret. Talleneskal ses i forhold til, at specialskoler typisk er små.

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Pindstrupskolen i Syddjurs Kommune underviser elever med ADHD, autisme, generelle indlæringsvanskeligheder og sociale- og følelsesmæssige vanskeligheder. Skolen hører blandt de specialskoler, som trods inklusionsloven i 2012 har oplevet øget tilgang af elever. Dengang havde skolen 59 elever. I dag er tallet oppe på 80.

"I 2014 hjemtog kommunen 12 elever fra Firkløverskolen under Randers Kommune. Siden har vi fået lidt flere elever, fordi kommunen ikke længere bruger Firkløverskolen", fortæller skoleleder Hans Henrik Dupont.

Pindstrupskolen er normeret til 70 elever og kan udvides til 80. Lige nu har skolen 81 elever, så elever, lærere og pædagoger er klemt på pladsen.

Hver sjette specialskole har fået flere elever

"Hele skolen er udbygget. Vi har blandt andet inddraget et par depotrum til undervisningslokaler, så alle kvadratmeter udnyttes. Det er aldrig godt med satellitter, men vi ser alligevel på, om vi til næste år kan lave et lille hold med nogle af vores ældste elever i ungdomsskolens lokaler", siger Hans Henrik Dupont.

Skoleledere finder penge til specialundervisning

Pindstrupskolen finansieres af en central pulje, men som noget nyt fra dette skoleår må skolerne betale 140.000 kroner til kommunen, når de overlader en elev til specialskolen. Hans Henrik Dupont var derfor blevet stillet i udsigt, at han ville få færre elever.

"Vi har 10-12 elever, som går ud til sommer, og havde ikke regnet med at få lige så mange ind, da den nye model skal give skolerne et incitament til selv at prøve at undervise deres elever. Men det har åbenbart ikke haft den ønskede effekt endnu. Skolelederne tænker formentlig, at de er nødt til at finde pengene, når de kan se, at lærere og pædagoger ikke kan magte opgaven", siger Hans Henrik Dupont.

Han kan allerede nu se, at skolen får 80 elever igen i næste skoleår. Derudover plejer der at komme nogle til i løbet hen ad vejen.

"Seks-syv af de nye elever er skolestartere, hvor man vurderer, at deres vanskeligheder er så vidtgående, at man ikke behøver prøve dem af i almenskolen".

Egelund: Antallet af børn med store vanskeligheder stiger

Skolerne i Syddjurs Kommune gør en stor indsats for at inkludere elever i almenundervisningen, tilføjer Hans Henrik Dupont.

"Vi sender i stort omfang konsulenter ud til at vejlede og supervisere lærere og hjælpe dem med at lave strategier, som kan få inklusionen til at lykkes. Det kan være en svær opgave".

Eleverne har brug for et særligt tilbud

Pindstrupskolen skal kun have elever, som har brug for et særligt tilrettelagt tilbud, understreger Hans Henrik Dupont.

"De elever, vi har, hører til hos os. Vi har rammerne til dem, og forældrene opdager, at deres barn trives og er glad for at gå i skole. Til den årlige visitation ser vi på, om det giver mening at sende elever til almenundervisning, for det er altid et mål at få eleverne tilbage til deres nærområde. Men det sker måske en gang om året, og det er højt sat".

Kolding satser på sine specialskoler

Pindstrupskolen får mange af sine elever i 4. til 6. klasse, så deres distriktsskoler har prøvet at inkludere dem.

"Det er ikke et ønskescenarie for forældre at få deres barn på specialskole, men når det sker, skal vi være et godt tilbud. At en elev ikke trives i almenskolen ændrer sig ikke over en nat. Vi har for eksempel en dreng med autisme, som har haft meget skolevægring. Vi har brugt lang tid på at lære ham at stige ind og ud af taxien. I starten holdt hans mor bag ved taxien og kørte ham hjem, så snart han var steget ud. Vi kom så langt, at han selv tog taxien hjem igen, men det lykkedes os ikke at få ham ind på skolen, så nu underviser forældrene ham derhjemme", siger Hans Henrik Dupont.

Eleverne får et bevis på deres læring

Trods elevernes vanskeligheder har Pindstrupskolen hvert år elever, som går til afgangsprøve.

"Det begyndte vi på i 2010. Ellers får de et Open College-bevis, hvor de viser i et tilrettelagt forløb, at de behersker nogle ting. Det kan handle om hygiejne eller om at kunne arbejde på et værksted eller i en stald. Det er dejligt at se dem stråle, når de får papir på, at de kan noget", siger Hans Henrik Dupont.

Open College Network er en engelsk metode til at give en elev et troværdigt papir på sin læring. På den måde kan elever, som ikke går til afgangsprøve, få et bevis på, hvad de har fået ud af deres skolegang. I Danmark administreres ordningen af OCN Danmark.