Jørgen Søndergaard vil have mere fokus på de svage elever.

Søndergaard: Folkeskolen forsømmer de svage

Dårlige karakterer vidner om, at de svage elever ikke får den opmærksomhed i skolen, som de har brug for. Det mener formand for Skolerådet, Jørgen Søndergaard, og han får opbakning fra SF's uddannelsesordfører. "Folkeskolen er for boglig", siger hun.

Offentliggjort Sidst opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

"I en årrække har der været alt for lidt fokus på de svage elever i den danske folkeskole, og det kommer for alvor til udtryk i karaktergennemsnittet", mener Jørgen Søndergaard, der er direktør i SFI - Det Nationale Forskningscenter for Velfærd og formand for Skolerådet.

Ifølge helt nye tal fra Undervisningsministeriet får skoler med sociale problemer markant lavere karakterer end skoler med resursestærke elever og veluddannede forældre.

Forældrenes baggrund er afgørende

Og det er meget mere udpræget i Danmark end i andre nordiske lande som Norge, Finland og Island, siger Jørgen Søndergaard. Årsagen skal findes i folkeskolen, siger han.

"Der bliver simpelthen ikke taget godt nok hånd om eleverne fra de resursesvage hjem, hvor forældrene har ingen eller meget lidt uddannelse. Fokus har været meget på den store midtergruppe, men skolen bør have mere fokus på at sikre et basalt kompetenceniveau hos de elever, der ikke har opbakning med hjemmefra, og det er jo trods alt et mindretal", siger Jørgen Søndergaard.

I Skolerådet, hvor Jørgen Søndergaard er formand, er de i maj måned klar med en række løsningsforslag, der skal sikre mere fokus på de svage elever i folkeskolen.

SF: "Røv-i-sædet"-kultur er udpræget

SF's uddannelsesordfører, Pernille Vigsø Bagge, er enig med Jørgen Søndergaard i, at folkeskolen er blevet for "boglig".

"Der findes en udpræget "røv-til-sæde"-kultur mange steder, og derfor har skolerne ofte svært ved at rumme de elever, der kommer fra uddannelsesfremmede hjem", siger Pernille Vigsø Bagge, der mener, at skolerne må ændre tilgangen til undervisning, så leg og læring kobles mere sammen, og der bliver mere fokus på det praksisnære indhold, end der er i dag.

På baggrund af de nye karaktergennemsnit vil SF nu indkalde den nye undervisningsminister, Troels Lund Poulsen (V), til et samråd.