Debat
I vor tids alarmistiske trivselskultur er der god grund til at sætte børn og unge mere fri, for det er her man bliver rustet til voksenlivet. Sådan lyder opfordringen fra lærer Allan Jørgensen.
Foto: Privatfoto
Debat: Vi voksne kvæler børnenes frihed med overvågning og legegrupper
Vi vil gerne gøre det så godt for børn og unge, men i vores iver for at skabe trivsel, glemmer vi, at børn også har brug for at lege med hinanden uden at være overvåget af voksne.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Hver gang vi foretager en
trivselsmåling for børn og unge i dette land, viser resultatet et stadig mere
nedslående resultat, og vi er lynhurtige til at diagnosticere årsagerne: Høje
krav fra samfundet, sociale medier, mobiltelefoner og corona-epidemi har alle fået
dele af skylden.
Men der er også noget andet på
spil. Nemlig at vi voksne har større og større behov for at overvåge børn og
styre deres lege og aktiviteter.
Det ser jeg i hverdagen som lærer
og forælder, når jeg oplever børn og unge, der skal ringe til deres forældre, som
lige vil sikre sig, at de er kommet sikkert til og fra skole. Jeg ser også
børn, der bringes og hentes til alt, og jeg møder unge, der ikke må forlade villavejen, eller færdes
ude efter mørkets frembrud. Oplevelser som disse giver mig en kvælende følelse
af klaustrofobi på børnenes vegne.
For lidt voksenfri leg
På mange
områder har vores samfund aldrig har været mere sikkert og trygt, men samtidigt virker det som om, at vi stadig er mere
og mere angste og optaget af vores børns sikkerhed og trivsel.
Det medfører, at vi berøver vores
børn muligheden for at udforske deres lokalområde og deres liv uden at have en
voksen med på sidelinjen eller i telefonen.
Der er langt
mellem børns voksenfri leg på de offentlige plæner og villaveje. Vi har glemt
at lade børnene sanse verden med asfalteksem på knæene, styrt fra trækronerne
og en røffel fra den øverste i hierarkiet på vejen,
hvis man snyder sig foran i køen. Det bliver man robust af, og man bliver hærdet
til ungdoms- og voksenlivet, hvor man uundgåeligt møder slag på livets vej.
Det samme gælder i skolen, hvor formaliserede
legegrupper og endeløse aulatråde om voksenstyrede trivselsarrangementer fylder.
Det er i den bedste mening, men i
vores iver efter at gøre det så godt for børnene, risikerer vi at frarøve dem
muligheder for selv at udvikle lege og arrangementer. Man vokser nemlig, når
man finder ud af, at man sagtens selv kan finde på en god leg sammen med sine
venner.
Lad tillid og frihed blomstre
Tidligere årtiers børneliv var
domineret af en frihed og tillid til børn. Her var en positiv forventning til
børnene om, at de passede på sig selv og hinanden, for dengang var
legeaftalerne udendørs og i grupper på tværs af køn og alder, og der foregik et
utal af uformelle læreprocesser i social dannelse uden en overvågende voksen.
Det er de positive forventninger,
man vokser af, trives og præsterer i - uanset om vi taler om
lærer-elev-relationen, barn-voksen-relationen eller
medarbejder-leder-relationen. Den
mest kendte dokumenterede forskning på området er Rosenthal-effekten, som
viser, at vi trives bedst i miljøer med høje positive forventninger end i lave
negative forventninger.
I vor tids
alarmistiske trivselskultur er der derfor god grund til at sætte børn og unge
mere fri. Fri os for den overvågning og kontrol som både lærere, ledere og
forældre udsætter børnene og hinanden for.
Lad os som
lærere støtte børnene og de unge mennesker ved åbent at nedjustere
forventningerne og afmystificere betydningen af nationale tests, evalueringer
og prøver, som i mine øjne er en del af mikroskopet, vi iagttager vores unge
gennem. Slip dem fri og luk dem ud.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk