Debat
At sætte folkeskolen fri kan få konsekvenser for skoleledelse, mener medforfatter til bogen 'Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse'.
Foto: Privat
Debat: Måske er tillid, relationer og demokrati igen ved at blive in, når det gælder skoleledelse
Regeringen vil sætte folkeskolerne fri. Det får potentielt stor betydning for skoleledernes råderum og ledelsesstil, skriver en af forfatterne til en ny bog om skoleledelse.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Frihed
og frisættelse er blevet regeringens kodeord, når de vil forandre den
offentlige sektor, herunder skoleverdenen.
I
den nye skoleaftale hedder det, at folkeskolen skal
sættes fri, og der skal skrues ned for den centrale styring. Mere konkret
formulerer de det som, at der ”vil være udstrakt frihed til kommuner og skoler
til at tilrettelægge skoledagen ud fra lokale forhold og hensyn”.
Spørgsmålet
er, hvad alle referencerne til frihed i aftaleteksten konkret skal betyde? Hvad
er det præcist skolen og skolens ledere får frihed til eller frihed fra?
Frihed kan give flere konflikter
Uanset hvor lidt eller meget frihed, som
er på vej, er de fleste nok enige om, at skoleledelse spiller en central rolle
for skolens udvikling. Derfor er det væsentligt at kigge på de perspektiver og udfordringer, skolelederne står
overfor i forbindelse med de kommende ændringer af folkeskolen.
Ideelt set lægges der op til, at skolelederen i samspil med skolens
ansatte og f.eks. de nye skolebestyrelser skal gribe den nye frihedsdagsorden
og give den indhold. De skal spørge sig selv om, hvad det er, de som skole vil lægge
vægt på i forhold til deres situation, tradition og historie.
En øget frihed kan også medføre en større risiko for konflikter,
fordi der kan opstå uenigheder imellem lærerne og ledelsen om, hvor man skal
hen, og hvordan man når dertil.
Skoleledernes opgave bliver derfor i høj grad at formulere mål og
retning i samarbejde med skolens ansatte og skolebestyrelse. Balancen bliver at
sætte skolen og medarbejderne fri og samtidig sætte retningen for den nye
frihed i samarbejde med skolens centrale aktører, f.eks. lærere og bestyrelse.
To
skoleledertraditioner
Når det gælder skoleledelse, kan man groft sagt tale om to traditioner: En
angelsaksisk inspireret tradition og en nordisk inspireret tradition.
I en del år
har vi været vidne til, at en angelsaksisk inspireret tradition har stået
stærkt og udfordret den nordiske tradition, som traditionelt har spillet en
dominerende rolle inden for skoleverdenen.
I den
angelsaksisk inspirerede tradition er elevernes læringsudbytte den helt centrale ledelsesopgave.
Målet er effektive skoler. Skolelederne skal være tæt på lærernes undervisning
og sikre sig, at skolen har klare formulerede mål, strategier og målinger.
Derudover skal skolelederne agere som professionelle
ledere eller virksomhedsledere, som har til formål at servicere politikere og
myndigheder.
I den nordiske tradition er skolelederen den første
blandt ligemænd, som hyppigt inddrager lærere, elever og forældre i
ledelsesrummet. Idealet er her pædagogisk professionsledelse. Tillid, relationer og demokrati
udgør centrale nøgleværdier, ligesom dannelse og demokrati er væsentlige sigtepunkter
for skoleledelsen.
Det medfører for eksempel at skolelederen i høj grad har fokus på
skolens indre samspil og sikrer, at alle er inddraget i beslutninger og udvikling
af initiativer og strategier, ligesom skolens mål er langt bredere end den
læring, vi umiddelbart kan måle og dokumentere.
Kommer vi til at se mere fri skoleledelse?
Umiddelbart
står den nordiske tradition måske over for en renæssance, idet der signaleres et opgør med
en række af de centrale ideer som har præget samfund, uddannelse og offentlig
ledelse i en årrække. For eksempel forestillingen
om såkaldt professionel ledelse, som primært har et strategisk fokus.
Hvad der er
mere sandsynligt er, at vi vil se, at nye hybridformer udvikler sig, som rummer elementer fra begge
traditioner.
Finn Wiedemann og Peter Henrik Raae
(red.): Aktuelle tendenser og dilemmaer i skoleledelse. Syddansk
Universitetsforlag. 2024.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk