I en interessant bog er der måske mest at hente for skoleledere som målgruppe i bogens anden del, hvor skoleledernes daglige temaer og dilemmaer behandles vedkommende og praksisnært. Det stof måtte der gerne have været mere af.
Aktuelle
tendenser og dilemmaer i skoleledelse består af ni kapitler og er delt op i to dele. Den første del afsnit hedder og handler og 'Teoretiske
perspektiver på skoleledelse'.
Anden del hedder 'Aktuelle temaer i skoleledelse'. Bogen indeholder kapitler om skolens ressourcepersoner, skolens tal, dokumentation,
grøn skoleledelse, netværksbaseret lederudvikling, erfaringer med corona-skolen og om hvor skoleledelse er på hen. Antologiens
temaer spænder vidt, og alle er naturligvis perspektiver på skoleledelse, men for en praktiserende skoleleder vil der nok
være mest konkret og relevant at hente i anden del.
Annonce:
I første
del er det interessant at læse Finn Wiedemanns introduktion og kapitel, hvor skoleledelse
iagttages som et pluralistisk felt, og hvor det er spændende at tænke over,
hvad der kommer til at afløse de senere års store opmærksomhed om læringsledelse. Wiedemann
gør rede for de to konkurrerende traditioner inden for skoleledelse, hvor der
på den ene side er en nordisk samt mere humanistisk og dannelsesorienteret
tradition (Lejf Moos-traditionen, som Wiedemann kalder den) og på den anden
side en angelsaksisk samt mere rationel og evidensorienteret tradition (Lars
Qvortrup-traditionen, som Wiedemann kalder den). Hvad følger nu? En
reetablering af den nordiske tradition eller en hybrid af begge traditioner?
Et bud
kommer i Jakobs Bøjes kapitel 'Professionalisering af
skoleledelse – muligheder og dilemmaer', hvor der tankevækkende peges på, at
professionaliseringen mere kommer ”ovenfra” – altså fra den politiske styring –
end ”indefra” (altså fra kerneydelsen, lærerne og eleverne). Der introduceres
til det interessante begreb ”leaderisation”, defineret som ”… at skolelederen,
frem for at være en professionel med egen agens, visioner for uddannelse og ret
til at foretage skøn reduceres til en blind implementator af neoliberale
uddannelsesreformer. Samtidig knyttes enormt høje forventninger til
skolelederes formåen, hvad gælder styring og gennemførsel af næsten alle
praktiske processer i en skole.”
I bogens anden
del er det interessant at læse om det dilemma mellem
responsibilitet overfor eleverne og forældrene (for elevens bedste) og
accountabilitet (at leve op til opdragsgiverens forventninger og måltal), som mange
skoleledere står i. Det kan man blive klogere på i kapitlet 'Skolens tal. Om præstationsmålinger, ledelsesdilemmaer og etisk ansvar'. En skoleleder beskriver dilemmaet som et valg mellem, om skolelederen
skal forsøge at leve op til målsætningen om et højere karaktergennemsnit ved at
undlade at lade fagligt dårligt præsterende elever gå til afgangsprøver, da de
trækker snittet ned? Gør skolelederen det, hæves snittet, og målet nås, men
hvad med de elever, der ikke får lov til at gå op til eksamen? En
skoleleder udtrykker det således: “Udadtil ser det ud, som om jeg klarer mig
dårligt, men egentlig lever jeg op til det, man beder mig om at gøre”,
hvis vedkommende følger argumentet om ”for elevens bedste”. Det er et vigtigt
dilemma at holde sig for øje i denne tid med fokus på frihed, for friheden
gælder typisk kun så længe, at målene nås.
Skolelederen
kan rustes godt ved at indgå i strukturererede og meningsskabende netværk med
andre skoleledere, hvor der løbende på en faciliteret måde erfaringsudveksles
og gives nye vidensinput. Hvordan det kan gøres, giver Christel Aulkær Moll et reflekteret
eksempel på i sit kapitel 'Er du en leder, der har været lærer – eller en
lærer, der er blevet leder? Hvordan kan praksisnær netværksbaseret ledelsesudvikling
være med til at udvikle nye mellemledere i skolen?' Kapitlet
er praksisnært og rammer dermed målgruppen skoleledere lige på kornet med
udgangspunkt i undersøgelser om, at lærerne savner den faglige ledelse, som
lederne selv siger, at de mangler tid til.
Annonce:
Det er også krævende at gå fra en
lærer- til en lederidentitet. Der tales om liminalitet, at den nye leder
befinder sig i et mellem-socialt rum. Er man lærer? Er man leder? Hvor vil man
placere sin lederidentitet? Hvordan balancerer man, at man gerne også som leder
vil vise, at man mestrer lærerperspektivet, og at det er vigtigt for én?
Interessant er det, at nye ledere er gode til at anerkende, mens en egentlig
lederidentitet følger med tid og erfaring. Hvor pædagogisk fagligt vil man
lede? Hvor ledelsesfagligt? Det er vigtige spørgsmål at drøfte, da ledere med
en stærk faglig identitet i følge forskning refereret i bogen uddelegerer og
leder mindst, mens ledere med en meget stærk lederidentitet distribuerer og
leder mest.
Det er en sådan
tilgang som den praksisnære kompetenceudvikling og de konkrete drøftelser af
dilemmaer fra skolelederens dagligdag beskrevet i dette kapitel, der for alvor
kan ramme målgruppen med skoleledere. Disse kunne der med fordel være endnu
flere af i en ellers interessant bog - og måske også i forskningen - for at kunne
kvalificere den udprægede robusthed, som er en forudsætning for at bedrive
skoleledelse i nutidens skole.