Indtil i dag havde regeringen ikke afgivet løfte på, at trivselskommissionen skulle nedsættes i år. Det har den nu.
Keld Navntoft
Trivselskommissionen fremskyndes og får fokus på skolens vilkår
Der var egentlig ikke lagt op til, at den annoncerede trivselskommission skulle kigge på de “pædagogiske rammer” omkring børnene. Men på opfordring fra De Radikale bliver det nu en del af arbejdet.
Hvorfor får flere og flere børn diagnoser, mistrives i
skolen eller lider af skolevægring?
Det spørgsmål skal en trivselskommission i de kommende år
undersøge. Det står i regeringsgrundlaget og er bakket op af et flertal i
Folketinget.
Men hvordan og hvornår kommissionen faktisk skal arbejde,
har ligget hen i det uvisse. Indtil nu.
Regeringen har nemlig besluttet, at
kommissionen skal nedsættes allerede inden udgangen af i år, og samtidig skal
kommissionen undersøge, hvad de pædagogiske rammer
omkring børnene betyder, altså faktorer som normering i daginstitutioner og
skoler.
Det var ellers ikke et fokus, regeringen havde lagt op til.
Udmeldingen er en stor sejr for De Radikale, der
flere gange har kritiseret regeringen for at vente med at sætte
arbejdet i gang, siger undervisningsordfører Lotte Rod.
”Det er så vigtigt, at regeringen nu kommer ud af
starthullerne. Børns trivsel var højt på dagsordenen under valgkampen, og det er
mærkeligt, at der er gået så lang tid uden handling".
"Nu er regeringen heldigvis
gået med til at fremrykke trivselskommissionen, så den bliver nedsat inden
udgangen af i år”, siger hun.
Ikke nok at kigge på psykiatri og behandling
Det er ikke meget, regeringen hidtil har fortalt om, hvad en kommende trivselskommission skal foretage sig.
I regeringsgrundlaget fra 2022 står
der få linjer om kommissionen, som altså har som mål at afdække årsagerne til mistrivslen og komme med anbefalinger til forebyggelse.
Flere gange, og blandt andet i et beslutningsforslag fra marts, har de Radikale foreslået
at nedsætte kommissionen allerede i år, og at den skulle have fokus på de
økonomiske og pædagogiske rammer om folkeskolen.
I en folketingsdebat om det radikale forslag i april lød det fra børne- og undervisningsminister Mattias Tesfaye (S), at regeringen ville vente med at beslutte, hvad
der præcis skulle undersøges i kommissionen, før den ville blive nedsat.
Men på et udvalgsmøde i børne- og undervisningsudvalget i dag er ministeren altså alligevel gået med til, at kommissionen skal i gang snarest
– samt have fokus på de pædagogiske rammer.
Et fokus, Lotte Rod er rigtig glad
for bliver en del af kommissionens arbejde.
”Regeringsgrundlaget handler mest om sundhed, psykiatri og
behandling. Og det er også godt, men det er vigtigt for mig, at det her handler
om de pædagogiske rammer, om stærke relationer og tid til at lave god
undervisning for alle elever, i stedet for at hele fokus bliver, hvordan man
retter op på skaden".
"Der er alt for mange børn og deres forældre, der skal
slås med systemet for at få hjælp”, siger hun.
Ifølge Lotte Rod betyder tilføjelsen, at kommissionen nu kommer til at tage fat der, hvor årsagen til noget af mistrivslen skal findes - i elevernes og
lærernes vilkår i blandt andet skolen.
”Der er noget, vi ikke ved om mistrivsel, men der er også
ting, som taler deres tydelige sprog. For eksempel at børn og unge i dag får
meget mindre voksenkontakt, fordi vi gennem mange år har skåret ned på
pædagoger og lærere, samtidig med at vi har presset tempoet op og sat flere mål”.
Må ikke blive en syltekrukke
Hvorfor er det så vigtigt med en undersøgende
kommission, hvis vi allerede kender årsagerne til mistrivslen?
"Det er klart, at kommissionen kan ikke stå alene. At mindske
problemet med mistrivsel kan kun blive til virkelighed, hvis regeringen fører
en økonomisk politik, hvor der kommer flere lærere i skolen".
"På mange skoler
mangler lærerne både tid, materialer og værksteder. Derfor mangler
regeringen jo at sætte en økonomisk politik, der matcher det, den siger om at
ville rette op på denne her mistrivselskrise".
Nogle lærere derude vil tænke, at det her med en kommission,
det har vi hørt før, og det bliver en ren syltekrukke. Er det ikke en risiko?
"Jeg forstår godt den frustration, og jeg har den også selv. Derfor
kommer vi til at presse på i finansloven, for at lærere får mere tid og flere
materialer, samtidig med at vi gennem kommissionen bliver klogere på de
forskellige årsager til den stigende mistrivsel".
"Det vigtige er, at
trivselskommissionen ikke kommer til at stå i vejen for at få flere resurser i skolen. Det må ikke blive en syltekrukke".