Anmeldelse

Praktikerens guide til konflikthåndtering

Ved at koble to kendte metoder får forfatteren lavet en letlæst og praksisnær bog om at håndtere situationer, der er på vej ud af kontrol. 

Fakta

En ny vej til konflikthåndtering i skolen

Forfatter: Anja Kristine Hvidbjerg Olsen

330 kroner

192  sider

Hans Reitzels forlag

Konflikthåndtering i skolen er et vigtigt og vedkommende emne. Forfatteren kobler i bogen her to metoder: Marte Meo og Low Arousal. Det er der kommet en lettilgængelig praksisbog ud af.

Bogen kommer vidt omkring med flere velkendte metoder fra specialpædagogikken, som også kan bruges i almenområdet. Sigtet er hvordan vi lavpraktisk kan komme uden om konflikterne med de to metoder.

Et centralt begreb i bogen er det såkaldte metodeloft, man som lærer rammer, når man ikke kan intervenere pædagogisk/didaktisk mere, og i stedet begynder for eksempel at skælde ud. Forfatteren siger, at det bliver mere og mere normalt at ramme metodeloftet. Lærerne begynder at skælde mere ud, fordi de ikke har praktiske metoder nok og er pressede. Her lanceres de to metoder Marte Meo og Low Arousal, som ifølge forfatteren åbner op for et dialektisk perspektiv i relationsarbejdet og samtidig er en måde til at håndtere presset på.

Vi bliver altid nødt til at se det i en kontekst, når en elev opfører sig dumt. Her knyttes an til blandt andet Ross Greene, som siger at børn opfører sig ordentligt, hvis de kan. Vort syn på eleven får her betydning. Det er ikke en voldelig elev vi skal bekæmpe, men en elev der indgår i en kontekst. Lærerens kerneopgave er nærværet og relationer. Når man er lærer, kan man ændre på sig selv, og dermed kan man ændre på situationen og bevare relationen. 

Marte Meo-metoden har fokus på det der lykkes, og at vi alle har kompetencer til at lykkes. Man skal gøre det man allerede gør som virker - og mere af det. Dermed er den en resurseorienteret tilgang. På samme måde er Low Arousal en metode, der søger at undgå at eleverne kommer i kaos og konflikt. Hvordan vi bevarer hovedet koldt som personale i de situationer, som er ved at spidse til?

De to metoder følges fint ad i bogens cases, videoclips om metoden i praksis, og desuden i refleksionsspørgsmål sidst i kapitlerne.

Det er en praktiker der skriver til praktikere i et praktisk sprog. De to metoder er ikke nye, for mange kender allerede både Marte Meo, Low Arousal og Ross Greenes syn på børn. Måske vil du som læser genkende mange af tilgangene, men med nogle andre fagtermer. Det nye er koblingen mellem to metoder, og der gør bogen det for så vidt godt. Så en anbefaling til lærere i praksisfeltet, som søger nye tilgange til konflikthåndtering, er det en let bog at gå til.