Debat
PPR-psykologer drukner i kontoropgaver, der stjæler tiden fra at komme ud i klasselokaler og på lærerværelser, skriver tidligere PPR-psykolog Tine Mølgaard.
Foto: Privat
Afgående PPR-psykolog: Vi skal have PPR væk fra skrivebordene og ind på lærerværelserne
Det gode samarbejde mellem lærere og PPR-psykologer opstår først, når faggrupperne får opbygget solide relationer. Det kræver tilstedeværelse.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
For nyligt fik jeg den mest vidunderlige
overraskelsesreception på den skole, jeg har været tilknyttet som PPR-psykolog
de seneste otte og et halvt år. Jeg havde valgt at opsige min stilling, men det
var med vemod i hjertet, hvilket særligt skyldes det gode samarbejde, jeg har
haft med skolens lærere, ledelse og pædagoger.
Som PPR-psykolog kan det tage lidt tid at
komme ind i varmen hos lærerne. Alle de fine ord, jeg havde lært på
psykologistudiet, gav mig som udgangspunkt ingen lærerværelsescredit – men det kunne
godt lykkes at vinde deres tillid. Derfor føler jeg, mens jeg er på vej ud ad
døren, mig nærmest forpligtet til at slå et slag for et simpelt hack til andre,
der gør det muligt at indtræde i lærernes sagnomspundne ”circle of trust”.
Vi skal være til stede
Faktisk er det helt banalt: Vær til stede!
PPR-psykologer og andre ikke-lærere skal ikke bare være sådan nogle, der kun
dukker op til møder. Jeg har haft stor gavn af at spise frokost sammen med lærerne
og pædagogerne, været nysgerrig på deres praksis, lyttet, budt ind, udfordret
og undskyldt, når jeg har trådt ved siden af.
Det har ikke handlet om en
strategisk tilgang til samarbejdet, men snarere om en grundlæggende tro på, at det
er vigtigt at opbygge gode relationer til dem, jeg skal samarbejde med.
Resultatet har været, at vi gennem årene
har udviklet et meningsfuldt samarbejde, der har skabt mulighed for justeringer
og nuancerede forståelser af de ting, der har bøvlet ude i klasselokalerne. Det
er klart, at træerne ikke vokser ind i himlen, og jeg har som psykolog ikke
haft i nærheden af den tid, som opgaverne har kaldt på, og lærerne har ikke de
gode rammer, deres faglighed fortjener. Men det har ifølge lærerne ikke desto
mindre gjort en stor forskel for dem, og dermed for børnene, at jeg har været så
meget til stede på skolen.
”Men Tine, der er jo hele tiden
udskiftning blandt psykologerne, så vi når aldrig at få den relation, du
skriver om?” Jeg anerkender, at der for mange steder er store problemer med rekruttering
og fastholdelse af psykologer i PPR.
Men jeg vil simpelthen påstå, at meget også
handler om, at PPR-psykologerne drukner i bestillinger af pædagogisk
psykologiske vurderinger (PPV), psykiatrihenvisninger og andre kontoropgaver,
der stjæler tiden fra at komme ud i klasselokaler og på lærerværelser. Det fører
til stor frustration på skolerne, for det bliver svært at få samarbejdet til at
fungere.
Styrk relationerne mellem
PPR og lærerne
Omkring det
tidspunkt, jeg blev ansat, blev økonomien på specialområdet lagt ud på
skolerne, hvilket betød, at incitamentet til massebestilling af PPV’er med
henblik på støttetimer ændrede sig, fordi skolerne nu selv hæftede økonomisk,
hvis der blev peget på omfattende støtte.
Samtidig fik jeg
og mine kollegaer en PPR-ledelse, der så værdien i relationer mellem
PPR-psykologer og lærerne. Vi blev hver især tilknyttet ét skoledistrikt, og vi blev støttet i, at vi skulle bruge så meget tid som muligt på at være tæt på
undervisningen, frem for at bruge tiden på at skrive vurderinger, som ingen
alligevel læste.
Efterhånden betød det, at vi fik nemmere
ved at rekruttere psykologer, og de, der var der i forvejen, blev i længere tid
af den simple grund, at det er en meningsfuld og motiverende måde at arbejde på,
når man er i godt samarbejde faggrupperne imellem. Det skete selvfølgelig ikke
natten over, og det betyder heller ikke, at vi ikke har haft løbende
udskiftning, men stabiliteten og skolernes tilfredshed med PPR i min kommune har
været tiltagende.
Det kunne andre lære noget af. Så inden
jeg siger helt farvel - eller på gensyn - til skoleverdenen, er mit budskab til
landets kommuner: Skab de rammer, der understøtter relationerne mellem
PPR-psykologerne og skolernes personale, så de har tid og rum til at være
sammen på skolerne. Voksne fungerer nemlig ligesom børn: Når relationen er på
plads, bliver mulighederne for forandring og udvikling langt bedre.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk