Debat
Børnebibliotekaren kan bidrage til elevernes og lærernes faglige udvikling på flere niveauer, skriver Kirsten Dam Pedersen.
Privatfoto. Red.
Debat: Støvede bogsamlinger? På min skole har vi vendt det på hovedet
Uddannede børnebibliotekarer kan gøre hele forskellen, og de skal være en integreret del af personalegruppen, skriver Kirsten Dam Pedersen.
Dette er et debatindlæg. Indlægget er udtryk for skribentens holdning.
Skolebiblioteket er ikke bare en støvet bogsamling, der skal
passes af lærere med alt for få timer eller en medarbejder på flekstid. På
Munkekærskolen har ledelsen valgt at se skolebiblioteket som en grundpille i et
dynamisk læringsmiljø, hvor man kan støtte eleverne i at udvikle deres
kompetencer inden for kritisk tænkning, informationssøgning og kildekritik. Og
ikke mindst give dem læseglæde og motivation.
Her er det en klar prioritering, at skolebiblioteket
bemandes af en faguddannet børnebibliotekar, der indgår som en integreret del
af skolens personalegruppe. På min skole er det mig, der er den bibliotekar. Men lige nu overvejer min
kommune at droppe det hele og overlade skolebiblioteksbetjeningen til det
lokale folkebibliotek. Det, mener jeg, vil være en stor fejl.
Udnyt den faglige kapacitet
Der er en tendens til, at kommunerne sparer
skolebibliotekerne væk. Det må være fordi, de ikke kender til det fulde
potentiale. Skolebibliotekarens rolle går langt ud over blot at hjælpe eleverne
med at låne bøger. Det er bibliotekaren, der kan fremme læseglæde og
læsefærdigheder ved at skabe et inspirerende læsemiljø. En dygtig
børnebibliotekar kan kuratere en varieret bogsamling, der appellerer til elever
med forskellige interesser og læsefærdigheder. Ved at være en central del af
skolens pædagogiske landskab kan børnebibliotekaren bidrage til elevernes og
lærernes faglige udvikling på flere niveauer.
Hvis skolebibliotekaren skal udnytte sin fulde faglige
kapacitet, er det afgørende, at vedkommende er ansat direkte af skolen og ikke
gennem folkebiblioteket eller lignende. For en skolebibliotekar, der er en
integreret del af skolens personalegruppe, kan deltage i teammøder,
undervisningsplanlægning og faglige diskussioner med lærerne. Det nære samarbejde
gør det muligt at tilpasse bibliotekets ressourcer til skolens specifikke behov
og undervisningsmål.
Når børnebibliotekaren er tæt på lærerne, er det pludselig
også muligt at udveksle ideer og samarbejde om undervisningsforløb, der styrker
tværfagligheden. Hvis børnebibliotekaren derimod kun er løst tilknyttet skolen, er det
svært at opnå samme indsigt. Det er den daglige tilstedeværelse, der sikrer tætte
relationer til skolens øvrige personale og elever.
Vi håber, andre også er heldige
På Munkekærskolen har de faguddannede børnebibliotekarer
igennem årene opbygget en stor samling af bøger til alle årgange med mange
forskellige læseniveauer. Samlingen er let at finde rundt i for alle takket
være vores tydelige farvesystem og oversigtskort. I løbet af de sidste fire år hvor jeg har været ansat, har vi også indført faste forløb med undervisning på
0.-6.-årgang, som er udviklet i tæt samarbejde med de relevante faglærere.
Der er forløb som ’Læsning er også andet end bøger’ for 4.
årgang, ’Skriv en god opgave’ for 6.-klasserne og ´Booktasting og booktalks’ på
forskellige årgange målrettet elevernes individuelle læseniveauer.
Skolebiblioteket kan også bruges som et vigtigt pusterum for elever, der har
brug for en pause i den til tider hektiske skoledag. Og ikke nok med, at vi
betjener elever og lærere på Munkekærskolen, så har vi også – takket være et opsøgende
relationsarbejde – fået vores specialklasser til at komme fast på biblioteket.
Alt dette har kun kunnet lade sig gøre, fordi skolens
ledelse har valgt at have fast bemanding på biblioteket og sikret solid
biblioteksfaglig baggrund. Det håber vi, at andre skoler også er heldige at få
mulighed for.
Deltag i debatten - send dit indlæg på 400-600 ord til debat@folkeskolen.dk