Forældre til ordblinde børn får eget netværk
Ved at gå sammen i et netværk skal forældre til ordblinde børn på udvalgte skoler blive bedre advokater for deres børn. Forældrene i det nye projekt skal ikke kun udveksle erfaringer. De får også tilbudt tre faglige workshopper om ordblindhed.
Bemærk
Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.
Projektet "Forstå dit barns ordblindhed" går i gang til efteråret og løber frem til sommerferien 2012. Familierne bliver sat sammen, så de så vidt muligt repræsenterer ordblinde børn fra børnehaveklasse til 10. klasse.
"Familier til børn med ordblindhed er ofte usikre på, hvilke rammer og muligheder der er i folkeskolen, og hvordan de bedst kan støtte barnet. Familierne har også af og til været i tvivl om, hvilke fagpersoner på skolen eller i kommunen, som varetager de forskellige opgaver i forbindelse med barnets særlige behov", skriver faglig koordinator Birgit Dilling Jandorf fra Ordblindeområdet i Videnscenter for Handicap og Socialpsykiatri, ViHS, i Nyt om Ordblindhed, der byder på et tema om samarbejdet mellem skole og hjem.
"Hertil kommer, at familier ikke altid har let ved at gennemskue, hvad pædagogisk-faglige termer betyder og indebærer, hvordan specialundervisning udføres i praksis, og hvilke specialtilbud der kan være et alternativ til folkeskolens inklusionspraksis. På den måde kan det være vanskeligt for familien at optræde som barnets advokat", fortæller Birgit Dilling Jandorf.
Familierne skal blive bedre til at klare udfordringer
Ud over Ordblindeområdet i ViHS er Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark og Læsekonsulenternes Landsforening med i projektet. De forventer, at mange af forældrenes tvivlsspørgsmål og frustration kan afløses af en konstruktiv, erfaringsbaseret dialog fra familie til familie i samarbejde med skolen og kommunens fagfolk.
"Netværkene skal formidle erfaring med ordblindhed fra familie til familie, så familier bliver bedre til at klare nogle af de udfordringer, som børn med ordblindhed møder i folkeskolen", skriver Birgit Dilling Jandorf.
Hypotesen er, at spørgsmål som: "Hvem kan fortælle mig, om mit barn er ordblind?", "Hvilken støtte kan mit barn få?", "Hvordan hjælper jeg bedst mit barn med lektierne?" og "Hvilke muligheder har mit barn efter folkeskolen?" bedst stilles og svares af dem, som selv har erfaringer med det.
Målet er en model for familienetværk
Desuden bliver der holdt tre faglige workshopper i hver af deltagende kommuner om ordblindhed for alle forældre i netværkene og kommunens fagfolk.
Den første workshop bliver tilpasset de enkelte familienetværk og den enkelte kommunes behov og ønsker. Den anden adresserer de psykosociale følger af ordblindhed, og den tredje workshop handler om, hvad der virker i forhold til ordblindhed.
Projektets styregruppe er i øjeblikket ved at indgå samarbejde mellem et antal kommuner med inddragelse af PPR og udvalgte folkeskoler. Desuden bliver 12 personer fra Ordblinde/Dysleksiforeningen uddannet til at fungere som mødeledere af netværksmøderne.
"Vi håber, at vi får udviklet og implementeret en familienetværksmodel, der dels kan understøtte familier med ordblinde børn og dels kan bygge bro og klargøre ansvar og forventninger fra skole til hjem", lyder det fra Birgit Dilling Jandorf.
Familienetværkene forankres i ordblindeforeningen
Familienetværksmøderne bliver afholdt på de deltagende skoler fra efteråret 2011 indtil sommer 2012. Projektet afsluttes i efteråret 2012, hvorefter
familienetværkene bliver forankret hos Ordblinde/Dysleksiforeningen i Danmark.
Læs temaet om samarbejdet mellem skole og hjem i Nyt om Ordblindhed via linket til højre.