8.a har fået pris for at bekæmpe digital mobning

8.a fra Bækkegårdsskolen i Egedal Kommune har sammen med det lokale SSP-samarbejde vundet den Den Kriminalpræventive Pris 2011 for at udvikle ideer, der kan dæmme op for mobning på nettet.

Publiceret Senest opdateret

Bemærk

Denne artikel er flyttet fra en tidligere version af folkeskolen.dk, og det kan medføre nogle mangler i bl.a. layout, billeder og billedbeskæring, ligesom det desværre ikke har været teknisk muligt at overføre eventuelle kommentarer under artiklen.

Eleverne fra 8.a har blandt andet udarbejdet et filter, der opfanger 25.000 forskellige mobbeord. Filteret gør opmærksom på, at den besked, man er ved at sende på for eksempel Facebook eller Arto indeholder mobbeord. Så kan man lave ordene om, inden man sender beskeden. I alt har 8.a udarbejdet fem forslag, der kan bekæmpe mobning på nettet.

De fem forslag mod digital mobning:

1) En anti-digital-mobbeklub på Facebook, hvor man optjener point ved ikke at mobbe, som man for eksempel kan købe armbånd og T-shirts for.

2) En hjælpeknap på Facebook til svære situationer, hvor man for eksempel misforstår hinanden.

3) Et filter, der gør, at man tænker sig om en ekstra gang, før man sender sin besked.

4) Et mobbedyr, som man adopterer på nettet. Dyret afspejler ens sindsstemning, mens man chatter.

5) Et forsoningsrum, hvor de involverede parter i en mobbesag kan mødes sammen med deres forældre.

8. a og SSP i Egedal Kommune (kriminalpræventivt samarbejde mellem skole, socialforvaltning, politi m.fl.) har udviklet projektet sammen med Innovation Center Copenhagen, Væksthus Hovedstaden. Prisen er på 50.000 kr.

"Vi ved, at børn, der mobber eller bliver mobbet, er i en risikogruppe for at begå kriminalitet senere. Digital mobning kan foregå på alle tider af døgnet, og de udsatte børn har aldrig fred. Derfor er det vigtigt at lære børnene, at der gælder samme adfærdsregler på nettet, som når de møder andre i skolegården eller i fritiden", siger formand for Det Kriminalpræventive Råd Eva Smith.

"Skolen kan påtage sig en rolle i forhold til at udvikle de unges adfærd på nettet i positiv retning. Et stigende antal folkeskoler oplever, at konflikter, som er opstået på internettet, bringes med ind i skoletiden, og det tager tid fra undervisningen at løse disse", tilføjer hun.

Sidste år gik prisen til Kulturhuset Brønden i Brøndby.

Følg linket til højre for at få mere at vide om 8.a's projekt.

Læs mere